Europski poljoprivrednici već osjećaju posljedice novih carina na ruska umjetna gnojiva koje je Europska unija uvela 1. srpnja kao odgovor na rusku invaziju na Ukrajinu. Početni namet od 40 eura po toni uree i dušičnih gnojiva raste postupno do 315 eura po toni 2028., a cijene na svjetskom tržištu već su osjetno skočile.
Prema podacima Svjetske banke, prosječna cijena uree od svibnja do srpnja porasla je 26,5 % i dosegnula 496 američkih dolara po toni. Sličan trend bilježi i diamonijev fosfat (DAP): nakon pada 2023. na 550 dolara, u srpnju je dosegnuo 736 dolara po toni – desetak posto više nego u svibnju, kada je Europski parlament odobrio carine.
„Sami sebe sabotiramo”, upozorava francuski ratar Cedric Benoist, zamjenik čelnika udruge AGPB. Ističe da su poljoprivrednici suočeni s višim ulaznim troškovima baš dok su cijene pšenice pale na najnižu razinu u pet godina, pa je profitabilnost „potpuno neodrživa”. Mnogi zato odgađaju kupnju, nadajući se pojeftinjenju.
Rusija drži više od 20 % globalne proizvodnje umjetnih gnojiva i pokriva oko četvrtine europskog uvoza. Dok Bruxelles tvrdi da carine trebaju smanjiti ovisnost o ruskim isporukama i zaštititi domaće proizvođače, analitičarka tržišta gnojiva Swati Kushwaha upozorava da „zbog ustručavanja oko kupnje ruskih proizvoda europski dobavljači sada svoje proizvode prodaju skuplje nego u drugim regijama”. Kupci se zato okreću alternativama, poput kanadskih proizvođača, koje su također skuplje.
EU još nema konačne podatke o učinku mjere, ali dužnosnici ne isključuju mogućnost da primjenu naknada privremeno odgode ako cijene previše narastu.
S druge strane, ruske tvrtke najavljuju da će lako pronaći nova odredišta. Direktor Uralchema Dmitrij Tatjanin poručio je da će, bude li potrebno, preusmjeriti isporuke prema tržištima poput Brazila, Indije ili SAD-a.
Europski poljoprivrednici, koji su već prosvjedovali zbog visokih troškova energije, transporta i sve strožih ekoloških pravila, strahuju da bi rast cijena gnojiva mogao dodatno pogoršati njihovu konkurentnost i proizvesti novi val poskupljenja hrane za potrošače.