RIJEKA – Uz zvižduk sirena i spuštanje prve kontejnerske dizalice s broda, na riječkom je lučkom području svečano otvoren Rijeka Gateway, projekt kakav Hrvatska do sada nije imala.
Premijer Andrej Plenković je, presijecajući vrpcu, poručio kako ulaganje „predstavlja ogledni primjer investicije države i privatnih partnera u kritičnu infrastrukturu” te ga uklopio u, kako je rekao, „politiku modernog suverenizma”. Podsjetio je na nova prometna rješenja koja okružuju terminal – cestu D-403 te planiranu nizinsku prugu – naglasivši da ih vlada smatra idućom fazom razvoja.
Ključni podatci projekta
• Vrijednost terminala: 380 milijuna eura (dvije faze)
• Ukupna ulaganja, uključujući cestovnu i željezničku mrežu: oko 600 milijuna eura
• Ulagači: APM Terminals (Maersk Group) i ENNA grupa
• Kapacitet prve faze: 400 metara obale, 650 000 TEU godišnje
• Planirani kapacitet po dogradnji: 680 metara obale, više od 1 milijun TEU (1,1 milijun)
• Broj radnih mjesta na terminalu: 300
Središnja Europa dva dana brže Govornici su istaknuli da ruta preko Rijeke do industrijskih središta Austrije, Mađarske i južne Njemačke skraćuje prijevoz robe za dva do tri dana u odnosu na luke u sjevernoj Europi. „Velika blagodat Hrvatske je njezin geografski i geopolitički položaj”, naglašeno je na pozornici.
„U tri godine izgradili smo od nule najmoderniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe”, kazao je generalni direktor Peter Corfitsen, dodavši da je ambicija postati „jedan od najboljih terminala u mreži APM-a”.
Tehnologija bez presedana na Jadranu Četiri daljinski upravljane STS dizalice, 15 RTG-ova, dvije RMG dizalice i 28 terminalskih traktora povezani su u jedinstveni kontrolni centar. Kompleks je pokriven prvom industrijskom privatnom 5G mrežom u Hrvatskoj, a pogon će koristiti isključivo energiju iz obnovljivih izvora – čime se terminal pozicionira kao prvi ovakve vrste u jadranskoj regiji.
Obnova baštine i „Trg snažnih žena” Uz terminal je obnovljeno i povijesno skladište 22 u kompleksu Metropolis, sada nova upravna zgrada Rijeka Gatewaya. Posebno je predstavljen „Trg snažnih žena Grada Rijeke”, dio terminala kojim dominiraju četiri goleme dizalice nazvane po znamenitim Riječankama – Antoniji Reljac, Zori Matijević, Adi Felice Rošić i Snježani Pejčić.
Na svečanosti su, uz premijera, govorili potpredsjednik Vlade Oleg Butković, predsjednik Uprave A. P. Moller – Maersk Vincent Clerc, čelnik APM Terminals Keith Svendsen, predsjednik Uprave ENNA grupe Boštjan Napast te danski ministar vanjskih poslova Lars Løkke Rasmussen.
Otvaranjem Rijeka Gatewaya Hrvatska je dobila novu točku ulaska u Europsku uniju, a Rijeka se, sto i pol godina nakon izgradnje prvih molova, ponovno upisala na kartu ključnih mediteranskih teretnih čvorišta.