Europski proizvođači automobila upozoravaju da im zbog kineske zabrane izvoza čipova od tvrtke Nexperia preostaje tek nekoliko dana zaliha, nakon čega bi se montažne linije mogle zaustaviti.
Direktorica Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) Sigrid de Vries izvijestila je da se trenutačno radi „na rezervama, ali one se brzo tope”. ACEA u članstvu okuplja marke poput Volkswagena, Fiata, Peugeota, BMW-a i Mercedesa.
• Mercedes, prema riječima izvršnog direktora Ole Källeniusa, traži hitne alternativne isporučitelje poluvodiča na svim kontinentima.
• Slične poteškoće bilježe i japanski proizvođači: Nissan navodi da mu zalihe traju do prvog tjedna studenoga.
Problem je počeo nakon što je kinesko ministarstvo trgovine 4. listopada blokiralo izvoz poluvodiča Nexperije iz svojih pogona. Odluka je uslijedila nakon što je nizozemska vlada krajem rujna preuzela kontrolu nad tvrtkom i suspendirala kineskog glavnog direktora zbog sigurnosnih zabrinutosti koje je otvorio Washington.
Iako se većina Nexperijinih čipova proizvodi u Europi, približno 70 % pakira se u Kini prije nego što stigne do kupaca. Bez kineskog izvoza europske su tvornice ostale bez ključne karike u opskrbnom lancu.
Čipovi su nužni za gotovo sve elektroničke funkcije u vozilu – od paljenja i prijenosa do infotainmenta – dok se rijetke zemlje, koje je Peking također počeo kontrolirati, koriste u elektromotorima za prozore, brave i prtljažnik.
„Alternativni dobavljači postoje, ali potrebno je nekoliko mjeseci da povećaju kapacitete, a industrija nema toliko vremena”, upozorava de Vries.
Visoko izaslanstvo iz Pekinga stiže u Bruxelles u petak, no u ACEA-i strahuju da dosadašnji diplomatski alati EU-a nisu dovoljno učinkoviti u odnosu na čvrstu pregovaračku taktiku SAD-a i Kine. U međuvremenu se procjenjuje da bi prve obustave europskih linija mogle krenuti već sljedeći tjedan.
Istodobno se čeka najavljeni susret kineskog predsjednika Xi Jinpinga i bivšeg američkog predsjednika Donalda Trumpa u Južnoj Koreji, gdje bi privremeni sporazum mogao na godinu dana ublažiti kinesku zabranu izvoza rijetkih zemalja. Nije, međutim, jasno hoće li time biti obuhvaćene i pošiljke za Europsku uniju.
Iz Nizozemske poručuju da vjeruju u dogovor kojim bi se Nexperija vratila pod jedinstvenu nizozemsko-kinesku upravljačku strukturu. No dok taj proces traje, autokoncerni u Europi, Ujedinjenom Kraljevstvu i Japanu već pripremaju planove za hitno smanjenje ili privremeno gašenje proizvodnje.