Alarm na zavodu za dječje kirurgije: u posljednjih godinu dana broj hospitalizacija djece ozlijeđene na električnim romobilima skočio je za 285 %, a ukupan broj nesreća učetverostručen, pokazuju podaci Klinike za dječje bolesti u Zagrebu.
"Do prve polovice 2024. imali smo sedmero takvih pacijenata, a ove godine već 27", rekao je dječji kirurg Rok Kralj, navodeći i pet slučajeva teških ozljeda središnjeg živčanog sustava. Najmlađi pacijent imao je samo osam godina.
Teške posljedice
Neurokirurg Miroslav Gjurašin upozorava da prekid normalnog razvoja mozga može ostaviti trajne posljedice: „Jedno dijete ima oštećenje sluha, jedno poremećaj u razmišljanju, a kod jednog je kost pri padu prodrla u moždano tkivo.“ Iako smrtnih ishoda zasad nema, liječnici ističu da je to „samo pitanje vremena“ nastavi li se trend.
Tko je kriv?
Prema Ministarstvu unutarnjih poslova, lani je zabilježeno 57 prometnih nesreća s djecom na osobnim prometnim sredstvima; u 45 slučajeva odgovornost je bila na djeci, a 16 ih je zadobilo teške ozljede. Kazne za roditelje zasad su simbolične – oko 30 eura – no policija najavljuje pooštravanje kaznenog sustava i provjera zbog mogućeg zanemarivanja.
Kaciga rijetka, pravila nepoznata
Četrdeset posto ozlijeđene djece bilo je mlađe od zakonski dopuštenih 14 godina, a većina nije nosila kacigu. Nerijetko na romobilu voze dvoje, što dodatno destabilizira vozilo. Prometna policija podsjeća da se romobili moraju kretati biciklističkim stazama, a ako ih nema – nogostupom, uz obvezan silazak na pješačkom prijelazu.
Što dalje?
Stručnjaci traže hitnu edukaciju: MUP najavljuje uvođenje obveznog predmeta Prometna kultura u osnovne škole, po uzoru na programe za bicikliste. "Roditelji, nemojte kupovati djeci vozila koja zbog jačine ne smiju biti na cesti", poručuje policijski službenik Nikola Milas.
Dok se čeka stroži zakon, liječnici upozoravaju da svaki novi pad može završiti trajnim invaliditetom – ili najgorim ishodom koji zasad, srećom, još nije zabilježen.