Sve veći broj tuženika u parničnim postupcima nastoji usporiti ili onemogućiti naplatu dugovanja pozivajući se na odredbe Zakona o zaštiti potrošača (ZZP), iako po zakonskoj definiciji uopće nisu potrošači.
Na ovu pojavu upozorava odvjetnik dr. sc. Stjepan Lović, koji ističe da se od stupanja novog ZZP-a na snagu 2023. godine bilježi porast slučajeva u kojima se pravne ili samostalne poslovne osobe lažno predstavljaju kao potrošači. Cilj im je iskoristiti strožu zaštitu koju zakon pruža fizičkim osobama „izvan svoje trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti”.
Temelj problema leži u činjenici da sudovi, kada je riječ o potrošačkim ugovorima, po službenoj dužnosti ispituju valjanost ugovornih odredaba, što znatno širi proceduralna prava stvarnih potrošača. Kada se na iste odredbe pozivaju subjekti koji to nisu, postupci se nepotrebno odužuju, a vjerovnici teže dolaze do zakonske naplate potraživanja.
Lović podsjeća da je ZZP precizno naveo što se smatra nepoštenom odredbom ugovora i obvezao sudove na proaktivnu zaštitu. Međutim, „lukava zamjena teza”, kako je opisuje, dovodi do toga da se zakonski mehanizam, zamišljen za jačanje prava potrošača, pretvara u alat za odgodu pravde.
Pravna struka stoga poziva na dosljedniju primjenu definicije potrošača kako bi se onemogućile zloupotrebe, a sudski postupci vratili u okvire razumnog trajanja.