Dubrovačka turistička sezona, iako brojčano solidna, ostavila je gorak okus među lokalnim ugostiteljima. Predstavnik Ceha ugostitelja Đani Banovac ocjenjuje ljeto „vrlo dobrim”, ali odmah upozorava na ograničenja:
„Svaki gost je dobar, ne postoji ‘loš gost‘, postoji naša mogućnost da mu ponudimo nešto što će on kupiti po traženoj cijeni.”
Banovac tvrdi da su, nakon dvije godine skokovitog rasta, cijene već dosegnule strop: „Stalno govorim da smo cijenama ‘u plafonu‘. Ako usluga podbaci uz visoku cijenu, izgubit ćemo goste trajno.” Očekuje da će se trend oprezne potrošnje „preliti i u 2026.”, pa apelira na prilagodbu umjesto daljnjeg poskupljivanja.
Anonimni vlasnik nekoliko restorana, kojem je ovo „najizazovnija sezona ikad”, opisuje drukčiju sliku u staroj gradskoj jezgri: „Gosti više sjede na skalinima od Svetog Vlaha nego u restoranima! Primijetio sam da neki jedu samo paket sira bez ičega.” Najavljuje pad prometa od oko osam posto u rujnu, dok su mu troškovi javne površine skočili 30 %, odvoz smeća 300–400 %, a plaće konobara i do 50 %.
Posebno ga zabrinjava večernja ponuda: „Grad se navečer prilično rano ‘ugasi‘. Fali da netko oko 22 sata sjedne i večera – tako bismo nadoknadili pet, šest posto prometa koji nedostaje.” Fast-food objekti, kaže, jedini bilježe rast, dok se ozbiljniji restorani bore s percepcijom preskupih cijena. Primjerice, dok je boca vode u nekim lokalima i do 10 eura, on je drži ispod pet, no razliku, tvrdi, gosti ne prepoznaju.
Drugi sugovornik potvrđuje stagnaciju prihoda, ali i eksploziju ulaznih troškova: nabava je poskupjela najmanje 20 %, a potrošači su „slabije platežne moći” i često kuhaju u apartmanima. Smatra da smo, u usporedbi s Maltom ili Pragom, „općenito preskupi”, što dodatno pritišće restorane čiji promet „ne prati inflaciju”.
Uz sve to, ugostitelji očekuju skromnu zimu. Podsjećaju da su „zadnje zime u stalnom padu” i da bi smanjenje PDV-a, kakvo se najavljuje u Njemačkoj, moglo ublažiti udar na poslovanje. „Voda će nam doći do grla i trebat će nam neka pomoć”, poručuje jedan od njih.
Zaključak sezone svodi se na jednadžbu u kojoj broj gostiju ne znači nužno i dobru zaradu. Dok turisti razgledavaju kulise „Igre prijestolja”, ugostitelji računaju svaki cent, pitajući se hoće li Dubrovnik idućeg ljeta još moći naplatiti „premium” cijenu bez da ponudi i – premium doživljaj.