Jeffersonville, gradić s 1 200 stanovnika u središnjem Ohiju, donedavno je slavio dolazak LG Energy Solutiona i Honde. Dvojac južnokorejsko-japanskih partnera ulaže 3,5 mlrd. dolara u novu tvornicu baterija za električna vozila, projekt koji bi trebao otvoriti oko 2 200 radnih mjesta. No optimizam je posljednjih mjeseci zamijenila nervoza.
„Izgradnja se usporava. Bojim se da ćemo ostati gledati samo nedovršeni beton”, kaže Amy Wright, stanovnica okruga Fayette. Iako je za sada zaposleno 525 inženjera i radnika, na službenim oglasnim stranicama trenutačno se nudi tek dvadesetak pozicija – daleko od brojki kojima su se lokalni čelnici hvalili.
Glavni krivac, tvrde brojni gospodarstvenici, jesu carine i ukidanje saveznog poreznog poticaja za kupce električnih vozila uvedeni tijekom Trumpove administracije. Isto vrijeme nacionalne ankete bilježe pad potpore bivšem predsjedniku u ruralnoj Americi: od kolovoza do listopada popularnost mu je pala s 59 % na 47 %, a u državama koje je osvojio – Ohiju, Indiani i Michiganu – neto rejting mu je u minusu i do 19 postotnih bodova.
Šok zbog racije imigracijske službe na sestrinskoj tvornici Hyundaija i LG-a u Georgiji, gdje je u rujnu pritvoreno više od 300 južnokorejskih radnika, dodatno je uzdrmao povjerenje stranih ulagača.
Problemi se prelijevaju diljem Srednjeg zapada:
• Toyota je upozorila na mogući trošak od 9,5 mlrd. dolara povezan s carinama, a demokratski guverner Kentuckyja Andy Beshear prozvao je mjere „kaosom”. • U travnju je Stellantis otpustio 900 radnika u regiji. • Švicarski farmaceutski div Roche razmatra povlačenje do 50 mlrd. dolara planiranih ulaganja u Indiani ako se nastavi pritisak na cijene lijekova.
Prema ekonomistu Michaelu Hicksu, proizvodnja čini oko 30 % svih radnih mjesta u ruralnim okruzima Indiane, Illinoisa, Ohija, Michigana i Wisconsina. „Pravi udar tek stiže; kombinacija carina i moguće financijske korekcije najjače će pogoditi crvena, ruralna područja”, upozorava.
Ipak, dio stanovnika i dalje vjeruje da će protekcionizam dugoročno koristiti. Robert Linder, su-vlasnik restorana u Georgetow nu pored Toyotine najveće svjetske tvornice, podsjeća da je kompanija najavila 10 mlrd. dolara dodatnih ulaganja: „Da se boje carina, ne bi širili pogone.” Analitičari, međutim, napominju da se većina tog iznosa odnosi na ranije najavljene projekte.
Primjeri promašenih megaprojekata – nedosanjana ultra-tvornica Foxconna u Wisconsinu ili kašnjenja TSMC-a u Arizoni – hrane skepsu građana. A dok Honda krajem listopada smanjuje proizvodnju u Ohiju zbog nestašice čipova, strah u Jeffersonvilleu raste.
„Sve je to povezano”, zaključuje Amy Wright, koja je organizirala četiri prosvjeda protiv Trumpovih ekonomskih poteza. „Dolaze nam i ljudi koji su ga ranije podržavali i kažu: ‘Ovo nije ono za što smo glasali.’”