ZAGREB – Projekt nizinske pruge Zagreb – Rijeka, najavljivan godinama kao ključ željezničkog zahvata u zemlji, ulazi u konkretnu fazu.
Na konferenciji „Projects Days” u organizaciji IPMA-e Hrvatska potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković izvijestio je kako je „ove godine projekt ušao u aktivnu fazu projektiranja i pripremnih radova”, a da su „sve financijske potrebe do 2028. već osigurane”.
Ministar procjenjuje da će trasa, koja bi trebala spojiti zagrebački i riječki čvor brzom teretno-putničkom prugom, koštati „nešto više od 2,5 milijarde eura” te ju opisuje kao „najvažniji infrastrukturni zahvat u sljedećem desetljeću”. Po njegovim riječima, upravo će ta pruga „otvoriti sav potencijal Rijeke i njezine luke” te ojačati poziciju Hrvatske kao „europske ulazne prometne točke”.
Butković je podsjetio da je ove godine završen Rijeka Gateway, dovršena druga cijev Tunela Učka i kompletiran koridor 5C u Slavoniji. Uspoređujući cestovnu, zračnu i lučku mrežu, ustvrdio je da je Hrvatska „u samom vrhu EU po izgrađenosti i pokrivenosti infrastrukture”, čemu su, naglasio je, presudno pridonijeli fondovi Europske unije.
Dok se čeka gradnja nizinske pruge, u tijeku je i širok investicijski ciklus na ostatku željezničke mreže: više od 1,5 milijardi eura ulaže se u obnovu kolosijeka i postrojenja. U voznom parku HŽ Putničkog prijevoza već vozi oko 70 novih garnitura, a ove su godine predstavljeni i prvi baterijski te elektrobaterijski vlakovi.
„Veliki projekti već su pokrenuti, ali moramo ih dodatno ubrzati”, poručio je ministar, dajući do znanja da ritam realizacije ostaje ključan izazov hrvatske prometne politike.