Europska komisija najavila je da će u utorak na šest mjeseci suspendirati planirane protumjere na 93 milijarde eura vrijednu američku robu premda Washington još nije smanjio posebnu carinu od 27,5 % na automobile iz Europske unije.
Potez dolazi samo tjedan dana nakon što su EU i SAD sklopili takozvani okvirni sporazum kojim bi većina europskih izvoznika, uključujući proizvođače automobila, od 8. kolovoza trebala plaćati jedinstvenu američku uvoznu pristojbu od 15 %. Dan poslije, 7. kolovoza, trebale su stupiti na snagu i europske odmazdne carine – no Bruxelles ih sada stavlja na led.
„SAD je 31. srpnja potvrdio uvođenje jedinstvene stope od 15 %. Sljedeći korak je spuštanje carina na automobile i dijelove iz EU-a također na 15 %”, poručio je glasnogovornik Komisije Olof Gill, dodajući da će se Komisija upravo zato „pobrinuti da protumjere budu suspendirane na šest mjeseci”.
Automobilska industrija EU-a, pod pritiskom sve žešće kineske konkurencije u segmentu električnih vozila, izvozi u SAD više od petine svoje ukupne prodaje – oko 40 milijardi eura prošle godine. Obećano sniženje carina stoga je ključno, no Bijela kuća ga zasad nije formalno provela, navodi se samo u „informativnom listu” kojim Washington ne jamči dodatne ustupke.
Nejasnoće produbljuju i proturječne američke izjave o digitalnim porezima te tvrdnje da čelik i aluminij ostaju pod posebnom stopom od 50 %. Bruxelles pak tvrdi da je dogovoren kvotni sustav koji bi dio europskih metala izuzeo od te tarife. Obje strane slažu se da će farmaceutski i poluvodički proizvodi, trenutačno pod istragama iz poglavlja 232 o nacionalnoj sigurnosti, imati maksimalnu carinu od 15 %.
Odluka Komisije gotovo sigurno prolazi jer bi ju blokirala tek kvalificirana većina država članica – 15 zemalja koje predstavljaju 65 % stanovništva EU-a. Protumjere, zapravo spoj dviju ranijih lista nikad uvedenih tarifa, pogađale bi širok spektar američkih proizvoda: od soje i motocikala do aviona, strojeva i dijamanata. Izvorno su osmišljene kao odgovor na „Trumpske” carine koje su poremetile globalne lance opskrbe i zahvatile oko 370 milijardi eura europske robe, odnosno 70 % ukupnog izvoza EU-a u SAD.
Daljnji ishod ovisit će o tomu hoće li Washington u idućih šest mjeseci doista spustiti autotarife i precizirati detalje sporazuma. Bez toga, Bruxelles bi na proljeće 2026. mogao ponovno posegnuti za – zasad odgođenim – sankcijama.