Njemački proizvođač automobila BMW upozorio je da bi Europa mogla zaostati u razvoju vodikom pogonjenih vozila ako se politika i ulaganja nastave fokusirati gotovo isključivo na baterijska električna vozila.
„Prozor prilike se zatvara, i to brzo”, poručio je Jürgen Guldner, voditelj BMW-ova programa za vodikovu tehnologiju. Po njegovim riječima, većina dobavljača koji danas proizvode dijelove za klasične motore s unutarnjim izgaranjem relativno lako može prijeći na komponente za vodikove gorive članice, ali bez snažnog poticanja tržišta proizvodnja bi se mogla preseliti izvan Europe.
Kina je, kaže Guldner, već krenula u masovniju proizvodnju pa bi ubrzo mogla spustiti cijenu tehnologije i time steći presudnu prednost, slično onome što se dogodilo sa solarnim panelima i električnim automobilima.
Dvostruka strategija
BMW je dio međunarodnog saveza Global Hydrogen Mobility Alliance, koji poziva Bruxelles da uz baterijsku elektromobilnost paralelno razvija i vodik. Tvrdnja saveza glasi da bi se tako uštedjele stotine milijardi eura na infrastrukturi te smanjila ovisnost o uvozu kritičnih sirovina za baterije.
Zbog sporog širenja mreže punionica i skromne prodaje vodikovih vozila u Europi, savez smatra da kontinent „ne može čekati” isključivo na zeleni, obnovljivi vodik. U prijelaznom razdoblju, tvrde, prihvatljiv je i vodik proizveden iz fosilnih goriva, premda taj proces stvara velike količine CO₂.
Guldner brani takav pristup i predlaže da se „razdvoje” prodor vodikovih vozila na tržište i postupna dekarbonizacija same proizvodnje vodika. Podsjetio je da su i električni automobili godinama vozili na struju proizvedenu dijelom iz ugljena i plina.
Skeptici i planovi
Ne dijele svi proizvođači isti optimizam. Stellantis je nedavno ugasio razvoj vodikovih dostavnih vozila, uz obrazloženje da projekt „nema perspektivu financijske održivosti u srednjem roku”. BMW ipak nastavlja: tvrtka priprema terenski model na vodik za 2028., želeći biti spremna ako potražnja naglo poraste.
Istodobno, kompanija se svrstava među one koje lobiraju protiv europske uredbe prema kojoj bi sva nova vozila od 2035. morala biti s nultom emisijom. „Potrebna je tehnološka neutralnost; umjesto zabrane jednog pogona trebali bismo iskoristiti sve dostupne načine za dekarbonizaciju”, poručuje Guldner.
Kritičari pak strahuju da bi dopuštanje daljnje prodaje klasičnih motora umanjilo pritisak na proizvođače, vlade i građane da prijeđu na čišće oblike mobilnosti.