Električni automobil zaustavlja se ispred bivše teretne hale zatvorenog aerodroma Tegel. Nitko ne sjedi iza volana, ali čim putnik uđe, začuje se glas: „This is Bartek, I am your driver today. Please buckle up and we can be on our way.” Bartek Sztendel zapravo se nalazi stotinjak metara dalje, u ergonomskoj stolici ispred tri velika ekrana, upravlja automobilom pedalama i volanom, a kamere na krovu vozila šalju mu sliku u stvarnom vremenu.
Taj scenarij uskoro bi trebao postati uobičajen u Berlinu. Njemački je parlament prije ljetne stanke usvojio zakon koji od 1. prosinca dopušta komercijalno korištenje vozila kojima upravljaju licencirani vozači na daljinu unutar unaprijed odobrenih zona. Prva tvrtka spremna iskoristiti novu regulativu jest Vay, start-up osnovan 2018. s ciljem, kako kažu, „učiniti vlasništvo nad privatnim automobilima suvišnim”.
Model usluge izgleda ovako: korisnik putem aplikacije naruči električni automobil; daljinski vozač doveze vozilo do njegove lokacije; korisnik sam vozi do odredišta i na kraju samo prekine najam, a daljinski vozač preuzima parkiranje. Cijena po minuti, tvrde u Vayu, bit će upola niža od postojećih sustava car-sharinga.
Direktor i suosnivač Thomas von der Ohe, diplomac računalnih znanosti i poduzetništva sa Stanforda, službu je prvo testirao u Las Vegasu jer je, kaže, „grad imao trostrani pravni okvir, dok je njemački bio mnogo obimniji. No sada kad je zakonodavni teren spreman, jedva čekamo početi.”
Najveći trošak tvrtke nisu senzori ni softver nego – vozači. Zbog mogućnosti rada iz ureda, s pauzama za ručak i bez stresa noćnih vožnji, zanimanje za „remote driving” privlači mnoge. Von der Ohe navodi da dolaze ljudi iz Ubera, klasičnih taksija, pa čak i kamiondžije umorne od dugih ruta. „People see this as a job of the future. They get bathroom breaks and lunch breaks, they get to work in a team rather than on their own”, objašnjava.
Da bi stekao licencu, Sztendel je morao odvoziti stotine kilometara treninga. Gamersko iskustvo, priznao je, pomaže u brzom snalaženju, ali presudni su mirnoća i osjećaj odgovornosti. Na konzoli ima i veliki crveni gumb; pritisne li ga, vozilo se trenutačno zaustavlja.
Vay vjeruje da kombinacija daljinskog upravljanja i električne mobilnosti može rasteretiti gradske ulice: manje privatnih automobila, manje parkirnih mjesta, manje buke i emisija. Hoće li Berlin prihvatiti koncept – i koliko će brzo ostali europski gradovi slijediti primjer – vidjet će se nakon 1. prosinca, kada prvi automobili bez vozača, ali s vozačem iza ekrana, izađu na ulice.