Umjetna inteligencija (UI) ušla je u hrvatsko bankarstvo brže nego većina klijenata primjećuje: algoritmi već sudjeluju u procjeni kreditne sposobnosti, ubrzavaju obradu zahtjeva i smanjuju operativne troškove, no otvaraju i pitanja pristranosti te zaštite privatnosti.
Što sve algoritmi gledaju Tradicionalni kreditni skoring oslanja se na omjer plaće i rate te na povijest urednog plaćanja. UI pak u tu jednadžbu unosi dodatne podatke o ponašanju korisnika, pa čak i vrijeme online kupnje ili navike punjenja mobitela, što po mišljenju kritičara zadire u privatnost i može proizvesti neželjene stereotipe. Stručnjaci upozoravaju da su modeli trenirani na golemim količinama mrežnih podataka u kojima već postoje rodne, dobne i druge predrasude, pa rizik od diskriminacije nije zanemariv.
Banke: nema kredita bez ljudske kontrole Hrvatska udruga banaka (HUB) naglašava da se UI „koristi prvenstveno kao podrška poslovanju i unapređenju korisničkog iskustva – kroz digitalne asistente, automatizaciju jednostavnijih procesa i naprednu analitiku”. Dodaju da je riječ o jednoj od najstrože reguliranih industrija, zbog čega se inovacije „razvijaju postupno i odgovorno, u skladu sa strogim pravilima HNB-a, europske regulative i GDPR-a”.
Kada je riječ o procjeni rizika, UI je, tvrde, samo nadogradnja klasičnim metodama, uz jasna ograničenja i stalni ljudski nadzor. „Primjena UI-ja ne dovodi do gubitka radnih mjesta, nego do njihove transformacije”, poručuju iz HUB-a.
Erste: bolja procjena rizika, brža ponuda Erste banka otvoreno priznaje da već koristi algoritme u kreditnom procesu i prodaji. „U segmentu rada s korporativnim klijentima razvili smo napredne UI modele koji pomažu prodajnim timovima da pravovremeno ponude relevantna rješenja. Također, razvijen je model koji pomaže u procjeni kreditne sposobnosti te može automatski procijeniti određene limite za financiranje”, navode u banci. Podaci za treniranje, dodaju, anonimizirani su, a algoritmi prolaze stalne provjere etičnosti i usklađenosti s GDPR-om i novim EU AI Actom.
OTP: human-in-the-loop I OTP banka kreće s vlastitim, internim UI rješenjima, ali ističe da će presudnu riječ i dalje imati čovjek. „Vjerujemo da je UI tehnologija budućnost bankarstva, ali ... umjetnoj inteligenciji pristupamo odgovorno kao pomoćniku u svakodnevnom radu”, poručuju, naglašavajući princip „human-in-the-loop” – algoritmi predlažu, ljudi odobravaju.
Regulativa stišće, krediti poskupljuju Dok se banke tehnološki utrkuju, HNB je ove godine dodatno postrožio omjer plaće i kreditne rate, a rast cijena nekretnina tjera ih na veće učešće i strože parametre. Kredite je zato sve teže dobiti i bez pomoći UI-ja. U takvom okruženju, strah da će nas algoritmi pretvoriti u „brojku na zaslonu” postaje još izraženiji.
Za sada, bankari uvjeravaju da će umjetna inteligencija ostati alat, ne arbitar. No što će biti kada modeli postanu još precizniji – i još neprozirniji – pitanje je na koje, zasad, odgovara samo ljudski potpis na dnu odobrenja.