Tri europska industrijska teškaša – Airbus, Leonardo i Thales – dogovorili su udruživanje svojih svemirskih poslova u zajedničku tvrtku koja bi, prema procjenama, ostvarivala oko 6,5 milijardi eura godišnjih prihoda.
Nova kompanija
• Sjedište: Toulouse, Francuska
• Planirani početak rada: 2027., nakon regulatornih odobrenja
• Broj zaposlenih: oko 25 000
• Vlasnička struktura: Airbus 35 %, Leonardo 32,5 %, Thales 32,5 %
• Očekivane sinergije: „srednje troznamenkasti” milijunski iznosi na operativnoj dobiti godišnje, pet godina nakon pokretanja
U zajedničkoj izjavi izvršni direktori Guillaume Faury (Airbus), Roberto Cingolani (Leonardo) i Patrice Caine (Thales) ocijenili su projekt „prekretnicom za europsku svemirsku industriju”. Dodali su: „„Udruživanjem talenta, resursa, stručnosti i istraživačko-razvojnih kapaciteta želimo potaknuti rast, ubrzati inovacije i pružiti veću vrijednost našim kupcima i dionicima.””
Bez trenutačnih otkaza Kompanije koje su posljednjih godina već smanjivale broj radnih mjesta – Airbus je lani najavio 2 000 rezova nakon 1,3 milijarde eura troškova na gubitkovnim ugovorima, a Thales Alenia Space ukinuo je više od 1 000 radnih mjesta – poručuju da u ovoj fazi neće biti zatvaranja pogona ni novih otkaza. Sindikati će, kažu, biti uključeni u proces.
Europski odgovor na SpaceX Projekt izravno cilja rastuću dominaciju američkog SpaceXa, procijenjenog na 400 milijardi dolara. Muskova tvrtka jeftinijim lansiranjima i mrežom satelita Starlink nagriza prodaju tradicionalnih, većih geostacionarnih satelita koje proizvode europske tvrtke. Problemi s jednim od raketnih sustava Arianespacea – koji ostaje izvan ovog spajanja – nakratko su Europu učinili ovisnom o SpaceXu za lansiranje satelita sustava Galileo, što je dodatno pojačalo politički pritisak da se pronađe domaća alternativa.
Model po uzoru na MBDA Pregovori su trajali godinu dana, a inspiracija je bio model proizvođača projektila MBDA, također u vlasništvu Airbusa i Leonarda. Cilj je stvoriti jedinstvenu europsku platformu koja će brže razvijati nove rakete, satelite i prateće usluge te time smanjiti tehnološki i komercijalni jaz u odnosu na SAD.
Sljedeći koraci Do 2027. uprave triju partnera moraju dobiti odobrenja nacionalnih i europskih regulatora, usuglasiti radna mjesta te definirati portfelj proizvoda. Ako proces prođe prema planu, Europa bi za četiri godine mogla imati svemirsku tvrtku dovoljno snažnu da ozbiljno izazove američke konkurente – i smanji ovisnost o Elonu Musku.