Dubrovnik – Na Danima hrvatskog turizma (DHT) hrvatski ministar turizma i sporta Tonči Glavina okupio je kolegice iz Italije i Grčke te novu čelnicu UN Tourisma kako bi objavili da od 2026. kreću u zajedničku promociju na dalekim tržištima i snažnije guranje održivih praksi.
„Iako smo konkurenti na Mediteranu, zajedničko podneblje, more i slični proizvodi otvaraju šansu da se udružimo na tržištima poput SAD-a, Indije ili Južne Koreje”, rekao je Glavina. Inicijativa, kako je naglasio, uključuje i slanje prijedloga Europskoj komisiji da u novom proračunskom razdoblju izdvoji više novca za projekte usmjerene na klimatske izazove i održivost.
Ključni naglasci sa skupa:
• Nova glavna tajnica UN Tourisma Shaikha Nasser Al Nowais pohvalila je hrvatske zakone i poručila da će organizacija „pomoći svim načinima, pa i financijski, da turizam bude održiv i da se razvija u manje poznatim područjima svijeta”.
• Talijanska ministrica Daniela Santanchè otkrila je da Italija ove godine bilježi 3–5 % fizičkog rasta te da 75 % gostiju posjećuje samo desetak regija: „Želimo disperziju, smanjenje sezonalnosti i poticanje mladih da ostanu raditi u turizmu.”
• Grčka kolegica Olga Kefalogianni podsjetila je da je njezina zemlja već premašila 2019.: „Najvažnije je pronaći ravnotežu – posjet treba usmjeriti i prema manje poznatim područjima jer to jača i ekonomiju i održivost.”
• Prve hrvatske nagrade za održivi turizam bit će dodijeljene u petak u tri kategorije, a nekoliko europskih zemalja već razmatra preuzimanje modela.
• Glavina je sektor upozorio na pitanje cijena za iduću sezonu: „Povećanje bez ulaganja nema smisla – turisti će sljedeće godine trošiti opreznije, a mi moramo očuvati konkurentnost.”
Dubrovnik kao studija slučaja
Gradonačelnik Mato Franković iskoristio je prisutnost globalnih aktera kako bi istaknuo da je Dubrovnik „predvodnik održivog turizma”: prema procjeni Globalnog vijeća za održivi turizam, grad je dosegnuo 86 % kriterija, a novi urbanistički plan u povijesnoj jezgri dodatno će smanjiti broj stolova i suvenirnica. Unatoč 11 % više noćenja i 15 % više dolazaka nego 2019., gužvi – tvrdi Franković – nije bilo.
Sljedeći koraci
Tri mediteranske zemlje već oblikuju zajedničke promotivne kampanje usmjerene na američko, indijsko i korejsko tržište, dok će suradnju proširiti i na razmjenu podataka, alata za upravljanje posjetiteljskim tokovima i edukaciju lokalnih dionika. Ministar Glavina poručio je da je Hrvatska spremna biti „laboratorij” za inovativne održive modele koje će potom preuzeti cijeli Mediteran.