BRUXELLES – Četvrtkovi razgovori na vrhu Europske unije mogli bi ponovno pokazati koliko su se 27 država članica spremne posvađati kad se otvore najdelikatnije teme.
Najviše tinja oko tri pitanja: 19. paket sankcija Rusiji, plan da se iz zamrznute ruske imovine izdvoji novac za Ukrajinu te budućnost europske automobilske industrije i klimatskih ciljeva.
• Robert Fico – Slovački premijer poručio je na društvenim mrežama da ga „ne zanimaju nova pakiranja sankcija” ako Bruxelles ne ponudi plan pomoći slovačkoj autoindustriji. Iako je i ranije prijetio blokadom, dosad je svaki put popustio nakon što bi za Bratislavu izborio ustupke.
• Viktor Orbán – Mađarski premijer opet je glavni izvor nervoze. Redovito osporava zajedničko financiranje i naoružavanje Kijeva te otvoreno sumnja u legalnost oduzimanja ruske imovine. Ovog puta kasni na summit zbog nacionalnog praznika posvećenog Revoluciji 1956.; dok ne stigne, na sjednicama ga zastupa Fico. Njegov ministar vanjskih poslova tvrdi da Budimpešta ipak neće srušiti najnoviji paket sankcija.
• Bart De Wever – Novi belgijski premijer, flamanski nacionalist poznat po rušenju statusa quo, brine se da bi se njegova zemlja našla na udaru protumjera Moskve jer se većina od približno 140 milijardi eura zamrznutih ruskih sredstava čuva u briselskoj klirinškoj kući Euroclear. Bruxelles traži pravne garancije da će rizik podijeliti cijela Unija, ali poručuje da neće stajati na putu dogovora ako ih dobije.
• Friedrich Merz – Njemački kancelar dolazi s jasnom misijom: olabaviti de facto zabranu motora s unutarnjim izgaranjem od 2035. Berlin, zajedno sa Slovačkom, Češkom, Poljskom i Austrijom, zahtijeva „tehnološku neutralnost”, odnosno mogućnost korištenja sintetičkih i drugih alternativnih goriva i nakon zadnjeg roka. Francuska je spremna popustiti pod uvjetom da električna vozila nose određen udio europskih komponenti.
Belgija, Luxemburg i Hrvatska – premijer Andrej Plenković među njima – upozoravaju i na pravne zavrzlame plana o ruskim sredstvima, dok slovensko i češko izaslanstvo kalkuliraju koliko daleko ići u obrani svojih tvornica automobila.
S obzirom na to da za sankcije, proračunska izdvajanja i klimatske regulative treba jednoglasje, samo jedna čvrsta ruka može usporiti cijeli mehanizam. Hoće li se niz kompromisa opet složiti u zadnji čas ili će summit završiti bez zaključaka, ovisit će o spremnosti Bruxellesa da ispuni – ili barem umanji – nacionalne brige koje su vođe uoči sastanka glasno iznijele.