Prije točno mjesec dana, britanski premijer Keir Starmer i predsjednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Trump objavili su „historic” trgovinski dogovor kojim su obećali brzo smanjenje carina od 25 posto na ključne britanske izvoze poput automobila, čelika i aluminija. Unatoč početnim najavama da će te carine biti „odmah ukinute”, one su i dalje na snazi, a točan datum njihova ukidanja ostaje nejasan.
„Our negotiated deal with the United Kingdom is working out well for all,” poručio je Trump 23. svibnja na svojoj platformi Truth Social, dok je Starmer nedavno u parlamentu priznao da sporazum, poznat kao U.S.-U.K. Economic Prosperity Deal, možda neće stupiti na snagu još „samo nekoliko tjedana”. Istodobno, više predstavnika britanske industrije govori o osjećaju frustracije, jer se carine nisu promijenile.
Početkom lipnja pojavila se i nova prepreka: Trump je objavio povećanje globalnih pristojbi na čelik i aluminij na 50 posto, ali je Ujedinjeno Kraljevstvo privremeno ostalo na već postojećih 25 posto. Međutim, u predsjedničkoj je uredbi naznačeno da se u srpnju i prema Londonu mogu uvesti 50-postotne carine ako Washington procijeni da Britanija ne poštuje važne obveze, poput uklanjanja Kine iz pojedinih industrijskih opskrbnih lanaca i jačeg otvaranja tržišta za američku govedinu.
„We’re pleased that, as a result of our agreement with the U.S., U.K. steel will not be subject to these additional tariffs,” priopćila je britanska vlada. Unatoč tim izjavama, tvrtke poput Jaguar Land Rovera i Tata Steela i dalje se suočavaju s nametima. „The deal is not implemented as it stands at the moment,” rekao je predstavnik Jaguar Land Rovera pred parlamentarnim odborom, ističući da kompanija sada plaća visoke carine na svoje proizvode. Tata Steel, koji u SAD-u ostvaruje između 100 i 150 milijuna funti godišnjeg prometa, smatra da je s postojećih 25 posto carina „trenutačno iznimno izložen”.
Starmer tvrdi kako će se sporazum provesti „za par tjedana”, no neki poslovni predstavnici upozoravaju da bi sve zajedno moglo potrajati i do kraja lipnja ili dulje. Također se pojavljuju pitanja hoće li kompanije dobiti naknadno povrat novca na uplaćene carine. „I think there is a reasonable expectation that the benefits will be backdated once they are eventually put on the books,” rekao je jedan stručnjak za trgovinu, iako priznaje da to još „isn’t 100 percent guaranteed”.
Sve se svodi na daljnje pregovore i konačnu provedbu dogovora kojim bi britanski izvoz konačno mogao odahnuti. Do tada, carine ostaju, a tvrtke i njihovi kupci snose trošak čekanja na konkretne rezultate dogovora najavljenog kao „historic”.