Natječaj za prodaju riječkog brodogradilišta „3. maj 1905” tek je krenuo, a za stol su već sjeli prvi kandidati.
• Javni poziv ostaje otvoren do 17. studenoga, a otkup natječajne dokumentacije – ulaznica za dubinsko snimanje tvrtke i predaju obvezujuće ponude – dosad je stajao četiri potencijalna kupca.
• Sigurna je samo jedna potvrda: šibensko brodogradilište Iskra kupilo je dokumentaciju i „ozbiljno će je razmotriti”. Tvrtka posljednjih godina pod slovenskim vlasnikom prolazi investicijski uzlet – 30 milijuna eura uložit će u modernizaciju, a koncesiju su produžili do 2054.
• U paketu zainteresiranih spominju se i:
– MKM Yachts iz Scenic grupe, dugogodišnji potkoncesionar „3. maja” i graditelj luksuznih polarnih kruzera;
– riječka podružnica Lürssena, Lürssen Design Center Kvarner, zadužena za projektiranje jahti;
– jedno tursko vojno brodogradilište.
Ni jedna od triju navedenih tvrtki zasad nije službeno potvrdila otkup dokumentacije.
Početna cijena postavljena je na 6,6 milijuna eura – značajno ispod temeljnog kapitala brodogradilišta od 10,3 milijuna eura, za koliko je država početkom godine preuzela „3. maj 1905”. Uz cijenu stoji tek načelna obveza nastavka brodograđevne djelatnosti, no detalji te klauzule u dokumentaciji navodno nisu razrađeni.
Pritom se brodogradilište prodaje s koncesijom koja vrijedi do 2031. godine. Zahtjev za produljenje poslan je Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, no dok god produženje nije odobreno, ulagači vide „mačka u vreći”.
Kritike stižu i na račun „plitkoga” natječajnog paketa: čini se da će ponude biti vrednovane po principu „viđeno–kupljeno”, u kojem gotovo jedini kriterij ostaje ponuđena cijena.
Iako je riječ tek o prvim tjednima postupka, okolnosti oko vojne brodogradnje – od globalnog rasta narudžbi do planirane nabave dviju korveta za Hrvatsku ratnu mornaricu, čije se odluke očekuju do sredine iduće godine – mogle bi podići atraktivnost riječkih navoza. Ostaje, međutim, pitanje hoće li niska startna cijena i nejasni uvjeti dovoljni biti „mamac” za ozbiljnoga strateškog investitora.
Službene ponude stižu tek nakon 17. studenoga. Dotad, „3. maj 1905” nastavlja ploviti u zoni šutnje – s puno interesa, ali malo konkretnih odgovora.