Beč je 13. rujna pretvorio 250 metara središnjih tračnica u sportsko borilište za Svjetsko prvenstvo vozača tramvaja, prvo doista globalno izdanje natjecanja koje je dosad bilo uglavnom europska priredba.
• 25 dvočlanih ekipa iz gradova širom svijeta okušalo se u osam tehničkih i zabavnih zadataka, svaki izveden po dva puta uz zamjenu uloga. • Više od 15 000 gledatelja bodrilo je vozače uživo, a mnoštvo ih je natjecanje pratilo putem prijenosa.
Najglasniji navijači pratili su australski duo, Sally Burgess i Craig Maher, prve predstavnike Melbournea na svjetskoj sceni još od debija Australije 2022. u Leipzigu. Jedan od izazova, „tramvajski kuglanje”, tražio je da se velikom gumenom loptom sruše dvometarske čunjeve.
„I said I would smash the ball and I smashed the ball”, prepričala je Burgess, priznavši da je srušila samo jedan čunj. Kolega Maher dodao je kako se osjećalo „kao da polažemo vozački ispit pred desecima tisuća ljudi”.
Uz bowling, vozači su odmjerili spretnost u: • „tramvajskom curlingu” – guranje kolica do ciljne točke, • ubrzanju do 25 km/h bez brzinomjera i preciznom kočenju, • vožnji unatrag uz pomoć zviždaljke, • „stop-and-go” testu s posudom vode na odbojniku, • procjeni bočnog razmaka bez doticaja prepreke.
Kiša može promijeniti kočenje i ubrzanje, no najveća je prednost poznavanje samog vozila. Melburnska E-klasa razlikuje se od bečkih Flexityja i ULF-ova: komande su s lijeve strane, oznake na njemačkom, a sjedalo niže, opisao je Maher.
Domaćin Beč odnio je zlato, Poznanj je bio drugi, a Oslo treći. Australci su završili na 23. mjestu, ali nisu skrivali ponos. „We were there to represent Australia and give it our best. So on that scale we were absolute winners”, rekao je Maher. Burgess je atmosferu opisala kao „rock koncert” s navijačima koji su skandirali „Melbourne, Melbourne!”.
Dan poslije natjecanja viktorijska je vlada službeno potvrdila: nakon Varšave 2026. domaćin prvenstva bit će Melbourne 2027. „This event is more than a competition. It’s a celebration of the people, culture and innovation that make trams such an important part of our city”, poručio je izvršni direktor Yarra Tramsa Vincent Destot.
Vozači već smišljaju australske začine za buduće zadatke: možda će čunjeve zamijeniti vratnice australskog nogometa, a posudu s vodom – golema šalica „flat whitea”. Lokacija na 250 kilometara melburnške mreže još se čuva u tajnosti, ali jedno je sigurno: publika, kakvu je Beč upravo vidio, imat će dovoljno prostora da ponovi – ili nadmaši – gromoglasnu podršku s Europskog trga.