ZAGREB – Sindikat turizma i usluga Hrvatske (STUH) pokrenuo je dvogodišnji projekt „Čovjek je ključ uspjeha u turizmu” kako bi stranim radnicima, bez kojih hrvatski turizam više ne može, približio njihova prava i olakšao sindikalno udruživanje.
Voditeljica projekta Sunčica Benović istaknula je da su već tiskani letci na osam jezika, a slijede internetska stranica i mobilna aplikacija. Projekt se provodi s Kamping udruženjem Hrvatske i HUP-ovom Udrugom za ugostiteljstvo i turizam te se financira iz Europskog socijalnog fonda plus.
Regionalni povjerenik Roberto Erman ovih je dana obilazio Valamar Rivieru, Arenu Hospitality Group, Jadran Crikvenicu i druge hotelijere te razgovarao s radnicima iz BiH, Srbije, Sjeverne Makedonije, Filipina, Nepala, Tajlanda, pa čak i Argentine i Meksika.
„Ono što sam saznao iz razgovora s njima jest i da im je minimalna plaća 10-ak eura dnevno, dakle tristotinjak eura mjesečno”, rekao je Erman, dodajući da mnogi ni ne poznaju pojmove poput mirovinskog osiguranja.
STUH im zato objašnjava radno vrijeme, plaću, slobodne dane i dodatke koje jamči prošireni granski kolektivni ugovor. Radnicima se nudi članstvo i pravna pomoć, no Erman priznaje da su „dosta raštrkani te ne iskazuju čvrstu namjeru ostanka ni u hrvatskom turizmu ni u Hrvatskoj”.
Nedostatak domaće radne snage postao je kroničan: plaće su u turizmu prosječno 20 % niže od državnog prosjeka, radni uvjeti su teški, a interes za strukovne škole sve manji. Stariji djelatnici i umirovljenici često moraju obučavati sezonce, zbog čega „pucaju pod teretom” i odlaze, upozorava Erman.
STUH već treću godinu surađuje sa Sindikatom turizma Makedonije, koji tijekom zime u Ohridu i Skoplju testira kandidate za hrvatske poslodavce. Najviše ih završava u pulskom Areni Hospitality Group, a dio se vraća iz sezone u sezonu, pa im s vremenom rastu i primanja.
Dok Hrvatska gradi nove hotelske kapacitete, sindikat se pita ima li to smisla ako se postojeći objekti jedva popunjavaju radnicima, domaći kadar nestaje, a strancima je Jadran tek odskočna daska prema bogatijim tržištima zapadne Europe.