Španjolsko ministarstvo zdravstva otvorilo je istragu o kampanji „Obesity without filters” kojom je danski farmaceutski div Novo Nordisk punio madridske plakate i društvene mreže upozorenjem da pretilost „CAN KILL”. Iako kampanja nigdje ne spominje najprodavanije lijekove tvrtke, Ozempic i Wegovy, vlasti sumnjaju da bi dramatični ton mogao građane potaknuti da zatraže recept za iste GLP-1 lijekove – što bi značilo prikrivenu reklamu, zabranjenu u Španjolskoj i cijeloj Europskoj uniji.
Državni tajnik za zdravstvo Javier Padilla smatra da je poruka „prožeta strahom” te da se time „amplificira osjećaj krivnje” umjesto da se pretilost prikaže kao složen društveno-zdravstveni problem. Od 2019. prodaja GLP-1 lijekova u Španjolskoj porasla je 25 puta, a ista vrsta kampanja ove je godine viđena i u Italiji, Francuskoj, Danskoj i Grčkoj.
Novo Nordisk poručuje da je cilj bio „educirati javnost” i „nastaviti borbu protiv stigme”, pozivajući se na definiciju Svjetske zdravstvene organizacije prema kojoj je pretilost kronična bolest. Tvrtka se pritom uglavnom oslanja na indeks tjelesne mase (BMI) kao kliničko mjerilo, što kritičari poput eurozastupnice Tilly Metz drže pojednostavljenjem jer „ne obuhvaća psihosocijalne i ekonomske čimbenike”.
Metz upozorava da bi se nadolazeća reforma farmaceutskog zakonodavstva – najveća u EU u posljednja dva desetljeća – trebala proširiti „na nove oblike oglašavanja lijekova putem društvenih mreža”. Trenutačna pravila Unije već zabranjuju reklamiranje terapija za metaboličke bolesti „bez ikakvog, pa ni neizravnog spominjanja lijekova”.
I dok Europska komisija prepušta državama članicama odluku je li kampanja prešla zakonsku crtu, stručnjaci raspravljaju o širem pitanju: je li pretilost medicinski problem koji se rješava receptom ili posljedica prehrambenih sustava i siromaštva? Kako zaključuje Padilla, „Obesity is not a neutral concept in our society.”