Umjetna inteligencija protiv dezinformacija
AI-platforma Gudea analizirala je više od 24 000 objava i 18 000 profila na 14 društvenih mreža u razdoblju od 4. do 18. listopada – od izlaska albuma „The Life of a Showgirl” do dva tjedna poslije. Zaključak istraživanja:
- samo 3,77 % računa generiralo je 28 % ukupnih rasprava o Taylor Swift, prvenstveno šireći teorije zavjere;
- u naglom valu između 6. i 7. listopada bot-slični profili stajali su iza 35 % svih prikupljenih objava.
Cilj kampanje bio je prikazati pjevačicu kao simpatizericu krajnje desnice. Manipulatori su tvrdili da njezina ogrlica u obliku munje – inspirirana pjesmom „Opalite” – podsjeća na oznake SS-a, a u tekstovima su navodno prepoznali „skrivene dog whistle” poruke. Prve poruke pojavile su se na rubnim internetskim forumima, zatim su se prelile na velike mreže gdje su ih algoritmi i nesvjesni korisnici dodatno raširili.
Križanje s napadom na Blake Lively
Gudea bilježi „značajno preklapanje korisnika” između profila koji su gurali lažnu Swift-nacističku vezu i onih uključenih u odvojenu kampanju protiv glumice Blake Lively, trenutačno upletene u sudsku parnicu vezanu uz seksualno uznemiravanje redatelja Justina Baldonija. Istraživači upozoravaju da je riječ o umreženoj infrastrukturi koja potiče više celebrity-kontroverzi s istih bot-klastera, čime se dezinformacije plasiraju u inače organske rasprave.
Strategija: nije važno vjeruješ li – važno je da raspravljaš
Stručnjaci ističu da ni otvoreno osporavanje navoda ne sprečava širenje štete: svaka rasprava povećava vidljivost i nagrađuje profile koji su je potaknuli. “Inflamatorni sadržaj algoritmi najbrže guraju prema vrhu, a ‘influenceri’ ga prvi preuzimaju zbog klikova”, pojašnjava osnivač Gudee Keith Presley.
Album pod lupom moralnih kritičara
Izdanje „The Life of a Showgirl” već je izazvalo podijeljene reakcije. Pjesma „Cancelled!” u kojoj Swift prihvaća „otpisane” jer je i sama iskusila javni linč 2015., prema nekim tumačenjima, mogla bi poslužiti kao utočište i stvarnim počiniteljima štetnih djela.
Dok se prašina tek sliježe, u petak stižu prve dvije epizode šestodijelnog Disney+ dokumentarca „The End of an Era”, koji prati golemu „Eras” turneju izvođačice od proljeća 2023. do prosinca 2024.