Zagreb – Stotine domaćih internetskih kupaca posljednjih su tjedana primile pisma u kojima im se prijeti ovrhom zbog navodnog duga od točno 87,22 eura. Dopise potpisuje slovensko odvjetničko društvo „Horvat law firm”, koje tvrdi da zastupa tvrtku Debtcollect.net, otkupljivača potraživanja od više slovenskih trgovaca.
Prema pismima, svaki je potrošač na određeni datum naručio robu koja mu je poslana, ali je nije preuzeo niti platio. Odvjetnik upozorava da „nepreuzimanje robe ne predstavlja raskid ugovora” te upućuje na tumačenje slovenske Tržišne inspekcije: kupac je bio dužan trgovca pisanim putem obavijestiti da raskida ugovor. Budući da to navodno nije učinjeno, potrošač ostaje dužan podmiriti iznos narudžbe, uključujući troškove slanja i povrata.
Identičan iznos i gotovo identičan sadržaj pisama podigli su sumnju potrošačkih udruga koje upozoravaju da je riječ o sustavnom pritisku na građane. Ipak, pravnici napominju da hrvatski i slovenski propisi – kao i pravila Europske unije – doista predviđaju obvezu pisane obavijesti o raskidu ugovora sklopljenog na daljinu, najkasnije 14 dana od preuzimanja robe ili, u ovom slučaju, od predviđene isporuke.
Ako kupac paket jednostavno odbije ili ga ne preuzme bez službenog raskida, trgovac može tražiti naknadu nastalih troškova, a potraživanje zatim može završiti kod agencija za naplatu dugova ili, kao sada, kod odvjetničkih društava koja djeluju prekogranično.
Stručnjaci savjetuju svim građanima koji dobiju ovakav dopis:
- provjerite jeste li doista naručili proizvod navedenog datuma;
- ako jeste, provjerite jeste li trgovca na vrijeme obavijestili o raskidu;
- zatražite od odvjetnika dokaz o narudžbi i preuzimanju/odbijanju pošiljke;
- ako smatrate da dug nije osnovan, u roku navedenom u pismu uložite pisani prigovor;
- obratite se nacionalnim centrima za zaštitu potrošača ili europskim centrima za potrošače radi daljnjih uputa.
U pozadini ostaje otvoreno pitanje hoće li i koliko brzo slovenski vjerovnici pokretati sudske postupke u Hrvatskoj. No činjenica da su prava potrošača strogo propisana, a rokovi za raskid ugovora kratki, upozorava na nužnost brze reakcije svakog internetskog kupca. U protivnom, mali trošak nepreuzete narudžbe može prerasti u ovrhu s dodatnim sudskim troškovima.