Policijska akcija u Koprivničko-križevačkoj županiji 26. kolovoza ponovno je otvorila pitanje radnih uvjeta profesionalnih vozača. U samo jednom danu otkriveno je 17 prekršaja koji se odnose na prekoračenje radnog vremena, obvezne odmore i neispravnu uporabu tahografa.
Predsjednik Sindikata hrvatskog vozača (SHV) Miljenko Gočin tvrdi da glavni poticaj za kršenje propisa dolazi „s vrha”. Poslodavci, kaže, sustavno pritiskaju radnike da voze dulje nego što je dopušteno, a potom odgovornost prebacuju na same vozače.
„Moram ukazati na još jedan problem u Hrvatskoj, a riječ je o tome što se obračun primanja vozača radi na način da su plaćeni na osnovu postotka od napravljenog prometa ili na osnovu prijeđenih kilometara”, naglašava Gočin. Takav model, dodaje, izravno potiče prekovremeni rad i manipuliranje podacima o vožnji.
Prema pravilima, vozači teretnih vozila smiju dnevno raditi do 13 sati, od čega najviše devet sati za volanom. Nakon 4,5 sata vožnje obvezna je stanka, a tjedni maksimum iznosi 56 sati. Međutim, niska primanja – često svedena na prijavu na minimalac – guraju vozače u sivo područje. Posljedica su male mirovine i potreba da umirovljeni vozači i dalje rade „na četiri sata”, ali zapravo puno radno vrijeme.
Deficit radne snage popunjava se radnicima iz trećih zemalja. „Kad policajac ili inspektor zaustavi vozača iz treće zemlje oni bi se, ako ne već na hrvatskom, barem trebali moći sporazumjeti na engleskom jeziku”, upozorava Gočin, ističući da jezične barijere otežavaju nadzor i sigurnost.
Sindikalist problem šire promatra kroz nepostojeću prometnu strategiju. Previše robe, smatra, nepotrebno ide cestom, dok željeznica zjapi prazna. „Jeftina bi se roba trebala prevoziti željeznicom, dok skupa može podnijeti cijenu cestovnog prijevoza”, poručuje i podsjeća da jedan teretni vlak može zamijeniti 50 kamiona. Zaključuje da „Hrvatskoj definitivno nedostaje nacionalna strategija i planovi u transportu”.
Bez takvog plana, upozorava SHV, pritisak na vozače, sigurnost na cestama i kronični manjak radne snage nastavit će rasti, a problemi se neće rješavati ni povremenim policijskim akcijama ni stalnim uvozom radnika.