Irski niskotarifni prijevoznik Ryanair najavio je ukidanje više od milijun sjedala na svojim zimskim letovima unutar Španjolske, obrazloživši potez „excessive and uncompetitive airport fees” koje naplaćuje državni upravitelj zračnih luka Aena.
Prema priopćenju kompanije, rezovi će pogoditi i popularne turističke destinacije poput Tenerifa, a „These cuts will harm already vulnerable Spanish regional airports even more, and inevitably lead to a loss of investment, connectivity, tourism and jobs”, stoji u tekstu. Ryanair upozorava da će „many routes will be economically unviable”.
Aena uzvraća optužbom za ucjenu
Iz Aene stiže oštar odgovor. Glavni izvršni direktor Maurici Lucena poručio je kako bi španjolske zračne luke „cease to function well” kada bi se „evolved to the tune of the demands, whining, swindling and intolerable strategy of extortion of Ryanair”. Pritom je podsjetio da je irska kompanija posljednje dvije godine „tried to intimidate the public authorities” u nizu europskih država, od Njemačke do Ujedinjenog Kraljevstva.
Sukob koji traje
Napetosti između dviju strana rasplamsale su se prošle godine kada je španjolska vlada kaznila Ryanair sa 107,8 milijuna eura zbog „abusive practices” poput naplate kabinske prtljage. Izvršni direktor grupe Michael O'Leary tada je ministra zaštite potrošača Pabla Bustinduya nazvao „crazy communist”, a tvrtka je lansirala oglasnu kampanju u kojoj je ministar prikazan kao klaun.
Španjolski dužnosnik odgovorio je da ga „no pressure, no blackmail and no insult will stop me” u obrani potrošača od multinacionalnih kompanija.
Novi rezovi nastavak su prakse koju je Ryanair već primijenio početkom godine, kada je ukinuo 800 000 sjedala na sedam regionalnih linija unutar Španjolske. Sličan je potez povukao i u Francuskoj, povlačeći se iz nekoliko zračnih luka nakon povećanja poreza na zračni promet.
Što slijedi?
Ryanair tvrdi da će se šteta preliti na regionalne zračne luke, turizam i radna mjesta, dok Aena ostaje pri stajalištu da je riječ o poslovnom pritisku kojem neće popustiti. Hoće li dvije strane postići kompromis ili će putnici i španjolski turistički sektor snositi najveće posljedice, zasad ostaje otvoreno pitanje.