Dvije američke tvrtke za autonomna vozila u utorak su napravile važne korake prema širem prihvaćanju prijevoza bez vozača.
May Mobility iz Ann Arbora pokrenuo je uslugu samovozećih vozila putem aplikacije Lyft u dijelu Atlante. Korisnici koji na tom području naruče Lyft sada mogu dobiti električni kombi bez vozača – premda su „šanse male”, priznaje izvršni direktor Edwin Olsen, jer je zasad na cesti „tek nekoliko vozila”. U kabini i dalje sjede sigurnosni vozači spremni preuzeti kontrolu, a Olsen naglašava da će „svako širenje biti temeljito provjereno stvarnim i simuliranim podacima” te da žure polako nakon lekcija iz ranijih, prebrzih lansiranja u sektoru.
Na suprotnoj strani zemlje, u Las Vegasu, Amazonova podružnica Zoox otvorila je vožnje svojim prepoznatljivim, kutijastim robotaksijima. Svatko tko preuzme Zooxovu aplikaciju može besplatno odabrati jedno od pet stajališta uz Strip – tri hotela, Topgolf i zabavni kompleks AREA15. „Ovo je velik trenutak, ali usluga je još uvijek besplatna i prilično ograničena”, priznaje suosnivač i direktor Jesse Levinson, dodajući da se razvoj mora „razbiti na male korake kako ne bi djelovao neprelazno”.
Šira utrka bez vozača
• Waymo već naplaćuje vožnje u Phoenixu, San Franciscu, Los Angelesu, Austinu i Atlanti, s flotom od oko 2 000 vozila koja tjedno odrade stotine tisuća vožnji. • Tesla je u lipnju pustio malu flotu robotaksija sa sigurnosnim nadzornicima u Austinu, a ograničene pozivnice dijeli i u kalifornijskoj Zaljevskoj regiji. Elon Musk obećava „milijune” autonomnih vozila već u drugoj polovici sljedeće godine. • U Kini WeRide, Baiduov Apollo Go i Pony.ai voze po više gradova, a WeRide se probio i do Abu Dhabija.
Tvrde prometne lekcije
Industrija je posljednjih godina pretrpjela i teške udarce. Godine 2018. testno vozilo Ubera usmrtilo je pješakinju u Tempeu, dok je 2023. Cruiseov robotaksi pregazio i vukao pješakinju dvadesetak metara u San Franciscu; dozvola mu je potom oduzeta, a General Motors se povukao iz posla.
Unatoč tome, planovi se gomilaju. Zoox najavljuje San Francisco već do kraja godine, pa Austinu i Miami. May Mobility priprema Arlington u Teksasu, ovaj put preko Ubera. Waymo je najavio daljnje širenje na Miami, Washington D. C. i Dallas.
Otvorena pitanja
Stručnjaci upozoravaju da je promet robotaksija još premalen da bi mijenjao navike stanovnika. „Još nije dosegnuta razina na kojoj bi se išta dramatično promijenilo”, kaže urbanist Adam Millard-Ball. U Lyftu, pak, vjeruju da bi autonomna vozila mogla „proširiti kolač” tržišta prijevoza, kako se pita izvršni potpredsjednik Jeremy Bird.
Za sada, putnici u Vegasu i Atlanti dobili su novu, futurističku opciju prijevoza – ali i podsjetnik da je do masovne, profitabilne autonomije još dug put.