Mitska podzemna zračna luka Željava, poznata i kao Objekt 505, napokon je dobila detaljan javni prikaz zahvaljujući dvojici umirovljenih hrvatskih pilota Danijelu Boroviću i Ivici Ivandiću.
Borović – prvi koji je 1992. s avionom MiG-21 preletio u Hrvatsku – poveo je ekipu kanala Codex Militaria u obilazak labirinta tunela ukopanih u masiv Plješivice na granici s Bosnom i Hercegovinom. Tijekom desetogodišnje službe u bazi upoznao je svaki zavoj njezinih 3,5 kilometara dugih podzemnih hodnika, širokih 20 i visokih osam metara.
Ključne činjenice:
• Gradnja je započela 1954., a završena 1968. godine, uz oko 90 % domaćih komponenti.
• Za razliku od švedskog decentraliziranog koncepta koji ju je nadahnuo, Željava je zamišljena kao jedini takav kompleks u Jugoslaviji – kapaciteta triju eskadrila, odnosno do 60 zrakoplova.
• Svaka je eskadrila raspolagala vlastitim tunelom s izlazima koji su vodili na tri glavne i dvije poprečne piste, što je pilotima omogućavalo polijetanje bez obzira na vremenske uvjete.
• Ukopanost je štitila letjelice ne samo od konvencionalnih udara nego i od posljedica nuklearnog oružja, što se u hladnoratovsko doba smatralo neizbježnom prijetnjom.
• Kompleks je sadržavao oklopna vrata, radionice, spremnike goriva te potpornu infrastrukturu za dugotrajan smještaj ljudi i tehnike.
U videosnimci, koja uspoređuje suvremene kadrove s arhivskim materijalom, Borović i Ivandić otkrivaju tehničke detalje održavanja MiG-ova, specifične zdravstvene tegobe uzrokovane čestim letovima te svakodnevicu posade u bazi koja je desetljećima bila obavijena potpunom tajnom.
Njihova svjedočanstva prvi put konkretno osvjetljavaju kako je funkcionirao najveći i najambiciozniji jugoslavenski vojni objekt, čije su piste danas obrasle travom, ali čiji betonski hodnici još uvijek pričaju priču o neponovljivom inženjerskom pothvatu hladnog rata.