SAN FRANCISCO – Na konferenciji Transform 2025 jasno je potvrđeno ono što se dosad tek naslućivalo: agentički sustavi umjetne inteligencije više nisu pokusni baloni, nego radna snaga u stvarnoj proizvodnji.
• Prema anketi VentureBeata među 2 000 stručnjaka, čak 68 % velikih tvrtki (1 000+ zaposlenih) već je uvelo AI agente. • KPMG-ovo istraživanje objavljeno dan poslije otkriva da 33 % organizacija danas ima agente u pogonu – trostruko više nego prije samo pola godine.
„Vidimo 30 % kvartalnog rasta nadzora AI aplikacija kod klijenata“, izjavio je izvršni direktor New Relica Ashan Willy, pripisujući skok upravo prelasku na agente.
Konkretniji prihodi i brži novac
Intuit je u QuickBooks ugradio agente za izradu i slanje računa. Poslovni korisnici, tvrdi tvrtka, sada naplate potraživanja u prosjeku pet dana ranije, a vjerojatnost da im račun bude u cijelosti podmiren veća je za 10 %.
S druge strane, sve je više ne-programera koji samostalno stvaraju produkcijske funkcije. Scott White, produktni voditelj Anthropicova Claudea, istaknuo je da mu je to „prije šest mjeseci bilo nezamislivo“, a OpenAI-jev Olivier Godement opisao je kako Stripe i Box preko Agents SDK-a grade čitave sustave od više agenata.
Višemodelski i višeraspoloživi oblak
Kladiti se na jednog dobavljača velikih jezičnih modela postaje prevelik rizik. IBM-ov potpredsjednik za AI platformu Armand Ruiz objasnio je da su klijenti tražili „vrata“ koja aplikaciju usmjeravaju na onaj model koji je trenutačno najisplativiji i najbrži. Zoom primjenjuje trostupanjsku strategiju: vlasnički model, vlastitu fino podešenu varijantu i, po potrebi, klijentovu verziju.
Ovakva fleksibilnost dodatno potiče borbu za ograničene GPU-e i računalnu snagu. Stručnjaci poput Dylana Patela (SemiAnalysis) upozoravaju da mnoge tvrtke još uvijek plaćaju tokene čim se pojave, umjesto da optimiziraju troškove, dok drugi već traže ciljane čipove te specijaliziranu memoriju i pohranu.
Pragmatizam ispred snova o superinteligenciji
Dok Elon Musk, Mark Zuckerberg i Sam Altman raspravljaju o AGI-ju, korporacije rješavaju svakodnevne zadatke:
• Highmark Health koristi LLM-ove za višejezičnu komunikaciju i bržu obradu medicinskih potraživanja. • Capital One uvodi timove agenata za procjenu rizika i reviziju, ali i za pomoć autosalonima pri odabiru optimalnih kredita za kupce. • Expedia i Kayak prilagođavaju tražilice kako bi korisnik, primjerice u ChatGPT-u, mogao pitati za hotel s „beskonačnim bazenom”.
Mali timovi, brze iteracije
„Idealna ekipa ima tri do četiri inženjera“, smatra Varun Mohan iz Windsurfa. Takvi mikrotimovi testiraju hipoteze bez tromosti velikih odjela. Istodobno, GitHub i Atlassian bilježe novu paradigmu u kojoj je „svatko graditelj, a uskoro i upravitelj“ flote agenata.
Brzinom daje prednost i Andrew Ng: savjetuje da se sigurnost, nadzor i upravljanje rizicima dodaju tek pri kraju razvoja, unutar ‘pješčanika’. Da se doista juri naprijed potvrđuje podatak da 10 % organizacija s agentima uopće nema zaseban tim za AI sigurnost.
Zaključak s Transforma 2025 jednostavan je – tko želi učiti, najbolje da počne odmah. Većina pionira već je prošla jedan ili dva bolna zaokreta, ali sada, uz mjerljive koristi i jasne procese, malo tko se želi vratiti na staro.