Potrošače u Europskoj uniji uskoro očekuje novi udar na kućni budžet: već tijekom srpnja cijene novih automobila porast će za najmanje 2 000 eura, a u nekim slučajevima i do 2 500 eura. Proizvođači procjenjuju da će dodatni troškovi naglo rasti jer moraju zadovoljiti dva velika paketa propisa – stroža pravila aktivne sigurnosti i nadolazeći ekološki standard Euro 7.
Glavni skok stiže 7. srpnja, kada na snagu stupaju opća pravila o sigurnosti. Svi automobili koji se po prvi put registriraju u EU – uključujući vozila koja se trenutačno nalaze na zalihama salona – morat će imati:
• „crnu kutiju” za bilježenje podataka tijekom nesreće; • inteligentni limitator brzine (ISA); • napredne senzore i kamere koji pokrivaju tri sustava pomoći vozaču: autonomno kočenje u nuždi s prepoznavanjem pješaka i biciklista, kontinuirani nadzor budnosti vozača te sustav koji u kritičnim situacijama vraća vozilo u voznu traku.
Uz to, propisana je i proširena zona zaštite glave pješaka, što zahtijeva konstrukcijske promjene na karoseriji. Procjene iz industrije govore da samo sigurnosni paket dodaje oko 10 % na ukupne proizvodne troškove, a taj teret najteže pada na najmanje i najjeftinije modele poput Dacije Sandero ili budućeg Fiata Grande Pande. Kako bi zadržali potražnju, proizvođači razmatraju ukidanje pojedinih razina opreme i zadržavanje tek jedne osnovne verzije.
Situaciju dodatno komplicira Euro 7, koji će prvo obuhvatiti sve nove putničke automobile, a godinu dana poslije i sva nova vozila registrirana u EU. Posebno su pogođeni dizelaši: proizvođači će morati jamčiti da sustavi naknadne obrade ispušnih plinova – SCR, DPF i sustav za pročišćavanje – besprijekorno rade najmanje 160 000 kilometara ili osam godina.
Na kraju, EU je zatražila i da nova vozila do 2035. sadrže 25 % reciklirane plastike, pri čemu se međucilj od 15 % mora dostići u sljedećih šest godina. Reciklirana plastika je skuplja jer uključuje izdvajanje, transport i obradu otpada, pa i ova mjera podiže troškove.
Automobilske kuće stoga požuruju rasprodaju zaliha modela koje su proizvele prije uvođenja obveznih sustava te kupce privlače privremenim popustima. No, nakon ljeta i ti će popusti nestati, a novi EU standardi postat će pravilo na tržištu – zajedno s višim cijenama za sve koji planiraju zamijeniti automobil.