Nijemci će i ovog ljeta masovno krenuti prema Jadranu, no s više kalkuliranja nego ikad – pokazuje najnovija Deutsche Tourismusanalyse i ocjene Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Münchenu.
Njemački turistički račun • Prosječni iznos glavnog godišnjeg odmora u 2023. dosegnuo je 1 544 eura po osobi – novi rekord, ali bez bitnije razlike u odnosu na 2022. • Odmor u domovini bio je oko 500 eura jeftiniji nego u drugim europskim zemljama. • Najviši troškovi zabilježeni su u Španjolskoj (1 843 €) i Skandinaviji (1 728 €); najmanji u Beneluksu (1 006 €), Austriji (1 176 €) i Hrvatskoj (1 314 €). • Dnevni trošak u Hrvatskoj porastao je najviše – za 16 eura.
Zašto je novac u fokusu Direktorica HTZ-a u Münchenu Nera Miličić objašnjava da deindustrijalizacija i dugotrajna ekonomska kriza tjeraju Nijemce na pažljivije planiranje: „Putovanja su im i dalje prioritet, ali će vrlo racionalno procijeniti gdje dobivaju najbolji omjer cijene i kvalitete.”
Unatoč problemima, brojke ostaju impresivne. Prošle je godine 56 milijuna Nijemaca ostvarilo 68 milijuna putovanja i potrošilo 90 milijardi eura – treći su potrošači na svijetu, odmah iza Kineza i Amerikanaca. Istraživanje Reiseanalyse otkriva da 75 % Nijemaca već sada planira putovati 2025., kada se očekuje do 72 milijuna putovanja; 42 % njih ponovno će završiti na Mediteranu.
Sezona tek počinje za jug Njemačke Pad dolazaka s njemačkog tržišta početkom srpnja u hrvatskim je destinacijama privremen. Školski praznici u Bavarskoj i Baden-Württembergu počinju 1. kolovoza i traju do sredine rujna, a ADAC već upozorava na „najveći ljetni prometni zastoj” prema jugu. Do 25. kolovoza praznici traju i u Sjevernoj Rajni-Vestfaliji, pa se upravo u tom razdoblju očekuje glavnina njemačkih gostiju.
Promjena profila gostiju Rast cijena u Hrvatskoj postupno mijenja strukturu tržišta. Miličić smatra da bi fokus trebalo prebaciti na putnike veće platežne moći i paralelno dokazati rast kvalitete: „Ako to uspijemo, 2026. bi trebala donijeti stabilizaciju.”
Automobilom do Splita – nova normala Hrvatska je i dalje tipična autodestinacija. Individualni dolasci automobilom ili kamperom dominantni su, dok se zrakoplovni promet brže razvija prema južnim regijama. Pandemija je, kaže Miličić, promijenila percepciju: devetosatna vožnja od Münchena do Splita više nije prepreka.
Imidž jači nego ikad Nekoć svrstavana uz Bugarsku i Tursku, Hrvatska je na njemačkom tržištu danas rame uz rame Španjolskoj i Grčkoj. Talijanska i francuska rivijera i dalje su najcjenjenije, ali Jadran u Bavarskoj i Baden-Württembergu slovi za jednu od omiljenih destinacija. Istra i Kvarner ostaju hit zbog blizine, dok Splitsko-dalmatinska županija bilježi brz rast popularnosti.
Zaključak Nijemci se putovanja ne odriču, no svaku će kunu (odnosno euro) dvaput prebrojati. Hrvatska im i dalje nudi ono što traže – sunce, more i osjećaj vrijednosti za novac – ali uz uvjet da rast cijena prati podizanje kvalitete. Sljedećih šest tjedana pokazat će koliko smo u tome uvjerljivi.