Politologinja i sveučilišna profesorica Marijana Grbeša u podcastu o političkom marketingu usporedila je američku i hrvatsku izbornu arenu te otvoreno progovorila o slabostima domaće oporbe.
„Atmosfera je bila razdijeljena, ljudi su se bojali reći za koga glasaju”, opisala je izbore u Sjedinjenim Državama koje je pratila kao Fulbrightova stipendistica. Primijetila je golemi jaz u povjerenju prema mainstream medijima: republikanci su, kaže, okrenuli leđa tradicionalnim izvorima vijesti i oslonili se na društvene mreže, dok su demokrati ostali zatečeni Trumpovom pobjedom.
Grbeša je podsjetila da „Trumpu nije škodilo što su ga gurale zvijezde i influenceri poput Elona Muska”, ali i da je ključ njegovog uspjeha populistički stil u kojem je važno da se neprestano govori o kandidatu, manje što se točno govori.
Kad je riječ o negativnim kampanjama, upozorila je da se „često obiju o glavu i demotiviraju birače”. Javnom prostoru zamjera poplavu senzacionalizma i klikanja na površne sadržaje, što dodatno gura političare prema pojednostavljenim, ponekad i neodgovornim porukama.
Hrvatski kontekst
• HDZ – prema njezinoj analizi – uspješno „apsorbira” ekstremnu desnicu, čime krajnje desne inicijative brzo nestaju s radara. Stranka pritom na lokalnoj razini otvara prostor mlađim političarima poput osječkog gradonačelnika Ivana Radića, što, smatra, dodatno jača njezinu poziciju.
• Oporba – najveći problem vidi u slabosti opozicijskih aktera. „Činjenica da je SDP toliko slab veći je problem od toga što je HDZ tako jak”, kaže. Socijaldemokrati trpe krizu vodstva, oslanjaju se na karizmu Zorana Milanovića i komuniciraju „iz prošle ere”, zbog čega gube dodir s mlađim biračima.
• Možemo! donio je, drži, svježu energiju, ali ostaje nišan pokret ograničen istim biračkim bazenom. Za iskorak bi morali promijeniti strategiju, jače raditi na terenu i modernizirati komunikaciju.
Zaključak
Prema Grbeši, hrvatska politička scena danas pati više od neuvjerljive oporbe nego od dominacije vladajućih. „Njih je pregazilo vrijeme”, poručuje za SDP, dodajući da će upravo sposobnost privlačenja novih glasača i prilagodbe digitalnom dobu odlučiti tko će u budućnosti oblikovati politiku u Hrvatskoj.