Nova Mastercardova studija provedena na pet europskih tržišta donosi snažnu potvrdu rasta gastronomskog ugleda Hrvatske. Iako čak 87 % ispitanika i dalje prvi put na Hrvatsku pomisli kao na destinaciju sunca i mora, hrana je sve važniji mamac: gotovo svaki peti sudionik ankete naveo je gastronomiju kao ključni motiv dolaska.
Glavni nalazi istraživanja
• Više od 50 % stranih turista spremno je platiti više kako bi kušalo autentična hrvatska jela.
• Po percepciji gastronomske ponude Hrvatska zauzima 2. mjesto među mediteranskim zemljama – odmah iza Italije, a ispred Španjolske i Grčke.
• Turisti planiraju izdvojiti između 20 i 40 % ukupnog budžeta na hranu i piće.
• Posjetitelji ističu autentičnost, kvalitetu namirnica i raznolikost ponude, ali nerijetko spominju i da cijene nadmašuju očekivanu vrijednost.
• Više od polovice ispitanika platilo bi dodatno za obrok pripremljen prema tradicionalnom receptu i poslužen u izvornom ambijentu.
Projekt „Uplift – prijatelj hrvatske kuhinje” Rezultate istraživanja prate i konkretne mjere. Mastercard, u suradnji s Ministarstvom turizma i sporta te Hrvatskom gospodarskom komorom, pokrenuo je petogodišnji nacionalni program čiji je cilj definirati, zaštititi i promovirati hrvatsku kuhinju kao strateški turistički, kulturni i gospodarski resurs.
Program se oslanja na tri stupa:
- Povezivanje okusa regija u jedinstven kulinarski identitet.
- Suradnja s vrhunskim chefovima na standardizaciji tradicionalnih recepata.
- Edukacije i radionice za mlade kuhare kako bi se znanje prenosilo i očuvalo.
Prva faza fokusira se na Dalmaciju te obuhvaća šest reprezentativnih jela koja će činiti temelj budućih nacionalnih standarda. Krajnji je cilj uspostaviti veliku manifestaciju hrvatske kuhinje koja bi, uz postojane kriterije kvalitete, dodatno ojačala međunarodni identitet zemlje kao cjelogodišnje premium gastro-destinacije.
Vrijednost ulaganja Podaci pokazuju da autentičnost ima mjerljivu cijenu – i da su je gosti voljni platiti. Za Hrvatsku, koja već uživa reputaciju jedne od najpoželjnijih mediteranskih destinacija, dodatno naglašavanje domaćih okusa moglo bi značiti dužu sezonu, veći promet i jači izvoz kulinarskog brenda. Uz podršku chefova, institucija i industrije, projekt Uplift nastoji pretvoriti tu priliku u održiv gospodarski i kulturni kapital.