Indijska građevinska tvrtka Afcons Infrastructure Limited posljednjih mjeseci neumorno pokušava osigurati barem jedan od krupnih infrastrukturnih poslova u Hrvatskoj, i to otkako je premijer Narendra Modi ljetos posjetio Zagreb.
Tvrtka se agresivno javlja na gotovo sve velike natječaje – od novih cestovnih pravaca do obnove željeznica – a kada njihova ponuda nije najpovoljnija, proces često zakoči lavinom žalbi. Prema informacijama iz resora prometa, time se otežava i usporava čitav niz projekata pod ingerencijom ministra Olega Butkovića.
Posebno je odjeknula ponuda Afconsa za dionicu autoceste prema Dubrovniku, čak 250 milijuna eura niža od konkurencije. Iako na papiru zvuči primamljivo, u domaćoj administraciji raste nervoza zbog financijskog stanja tvrtke: tereti je oko šest milijardi dolara dugova, što otvara pitanja može li uopće ispuniti ugovorne obveze.
Dok Afcons ustraje da su njihovi modeli financiranja stabilni i da će „Hrvatska dobiti vrhunsku infrastrukturu po najnižoj cijeni”, domaći sektor upozorava na moguće rizike – od kašnjenja radova do nužnog angažiranja države kao garantora projekta. Istodobno, nadležna tijela svakom novom žalbom moraju ponovno prolaziti kroz iscrpne provjere ponuda, čime se investicije odgađaju i nekoliko mjeseci.
Za Zagreb i Hrvatsku ključno je balansirati između privlačne cijene i sigurnosti realizacije: dok se čeka odluka o autocesti prema Dubrovniku, Afcons već priprema dokumentaciju za idući željeznički natječaj. Ministarstvo pak razmatra stroža pravila bonitetne procjene kako bi, kako kažu, „spriječili da upitna solventnost izvođača blokira strateške projekte”.