Grčka će idući tjedan pokrenuti pilot-program u 20 srednjih škola u kojem će nastavnici prolaziti intenzivnu obuku za rad s prilagođenom školskom verzijom ChatGPT-a. Riječ je o prvoj fazi nacionalnog plana kojim konzervativna vlada premijera Kyriakosa Mitsotakisa želi svrstati zemlju među tehnološke predvodnike Europe.
• Što se mijenja od jeseni – učitelji najprije uče kako alat koristiti za pripremu nastave, istraživanje i individualizirano praćenje učenika; – u siječnju 2026. projekt se širi na sve srednje škole; – na proljeće stariji učenici dobivaju strogo nadziran pristup „ChatGPT Edu”.
Ministrica obrazovanja Sofia Zaharaki poručuje: „Moramo prihvatiti da umjetna inteligencija nije paralelan svemir – ona je već ovdje.” Vlada smatra da, ako se bot ne može pobijediti, treba ga „prigrliti”.
• Entuzijazam tehnologa, nelagoda učionica Atenska vlast ističe da će prvi „AI pogon” u Europi biti otvoren upravo u Grčkoj. No dio učenika i nastavnika strahuje da će umjetna inteligencija pojačati pritisak već preopterećenog sustava temeljenog na ispitima.
„To me plaši. Mašina nema dušu”, kaže 17-godišnji Aristidis Tolos, koji je nedavno prosvjedovao u centru Atene. Veliki sindikat srednjoškolskih profesora OLME, koji okuplja 85 000 članova, upozorava da se u raspravi o AI-ju zanemaruje rizik od „učionica bez učitelja”.
Retirani ravnatelj osnovne škole Dimitris Panajiotopulos podsjeća da obrazovanje dobiva manje od 5 % državnog proračuna: „Često ni utičnice ne rade, a djeca zimi drhte od hladnoće. Govore o digitalnoj eri, a mi nemamo osnovne uvjete.”
• Ekrani, kreativnost i ispitna traka Fizičar Panos Karagiorgos priznaje da AI može pomoći, ali upozorava da će, u sustavu opsjednutom ocjenama, „svaka nova tehnologija samo produbiti mehaničko bubanje”.
Skeptici navode i problem ovisnosti o ekranima – dok se vlada sprema zabraniti društvene mreže za djecu mlađu od 15 godina, škole će im uskoro nuditi napredni chatbot.
Neće, međutim, svi propustiti „vlak AI-ja”, uvjeren je Alexis Filaktopulos iz prestižnog Athens Collegea, jedne od rijetkih privatnih škola koje već koriste slične alate: „Ključno je postaviti čvrste zaštitne ograde kako bi se očuvali kritičko mišljenje i kreativnost.”
Američki OpenAI u sporazumu s Atenom obećava nadzor „najbolje prakse” sigurnog korištenja u učionicama. Dok jedni u tome vide „novo obrazovno poglavlje”, drugi upozoravaju da pametne algoritme ne smiju zamijeniti stari grijani radijatori i funkcionalne utičnice.