Europska unija i Indonezija nakon devet godina pregovora danas su na Baliju parafirale ambiciozni trgovinski sporazum koji bi trebao ukinuti 98 % carina u međusobnoj razmjeni. Potpredsjednik Europske komisije Maroš Šefčovič pozirao je s tradicionalnim cvjetnim vijencem i poručio da se nada da će se „carine na automobile spustiti na nulu u sljedećih pet godina”. Dogovor otvara četvrtu najmnogoljudniju zemlju svijeta europskim proizvođačima automobila, kemikalija i zaštićenih prehrambenih proizvoda poput Camemberta, a Bruxellesu donosi lakši pristup indonezijskom niklu – ključnom metalu za baterije i smanjenje ovisnosti o Kini.
Ipak, pomirljivi kurs ima cijenu za okoliš: Indonezija će moći izvoziti određenu količinu palmina ulja bez carina. Taj je proizvod godinama na meti kritika kao pokretač krčenja šuma, pa analitičari tvrde da bi takav ustupak donedavno bio nezamisliv. „This does not look like the kind of deal that the last Commission would have done… We’re dropping the level of ambition to get trade done”, ocijenio je stručnjak za trgovinu David Henig.
Komisija ističe da su odredbe o održivosti pravno obvezujuće i najavljuje poseban „protokol o održivom palminom ulju”, no nije jasno kako će se to uskladiti s nadolazećom uredbom EU-a o proizvodima povezanima s krčenjem šuma. Sporazum još moraju potvrditi Vijeće i Europski parlament, a Jakarta pritom traži ubrzanu ratifikaciju. Glasnogovornik belgijske socijaldemokratkinje Kathleen Van Brempt poručuje: „We expect this deal to help Indonesia leapfrog toward higher environmental and labour standards while securing Europe’s strategic interests. That’s also the way we will scrutinise the deal.”
Dok je jedan potpredsjednik Komisije slavio dogovor u Indoneziji, druga je do cilja stigla uz neplanirane peripetije. Zrakoplov Scandinavian Airlinesa s Roxanom Mînzatu morao je sinoć izbjeći Kopenhagen nakon što je zračna luka privremeno zatvorena zbog prijavljenih dronova. Let je preusmjeren u švedski Ängelholm, odakle je Mînzatu taksijem stigla u dansku prijestolnicu na današnju EU konferenciju mladih. Slični izvještaji o bespilotnim letjelicama zabilježeni su i u Oslu, no oba su aerodroma ubrzo nastavila rad bez daljnjih incidenata.