Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) mora do 8. rujna raspisati natječaj za prodaju 100-postotnog državnog udjela u društvu „3. maj 1905”, brodogradilištu koje je početkom godine formalno postalo vlasništvo države nakon sanacije Uljanik grupe. Odluku je Vlada donijela 24. srpnja, kada je riječkom škveru odobrila i milijun eura hitne pozajmice za popravak najkritičnije opreme i dizalica.
Neizvjesni okvir prodaje Procjenu vrijednosti tvrtke, koja će odrediti početnu cijenu, CERP je naručio još prije ljeta od tvrtke Hita-vrijednosnice, no detalji nisu javni. Najveća nepoznanica jest koncesija: aktualni ugovor, dodijeljen još 1999., pokriva 303.649 četvornih metara kopna i 209.165 četvornih metara akvatorija, ali istječe u rujnu 2031. godine. Ozbiljni ulagači teško će pristati na desetke milijuna eura ulaganja u modernizaciju pogona bez jamstva da će ulaganje moći amortizirati nakon isteka koncesije.
Usporedbe radi, šibenska Iskra, koja kreće u investicijski ciklus vrijedan gotovo 31 milijun eura, dobila je produženje koncesije na još 20 godina, do 2054. godine. Riječki „3. maj 1905” ulagača traži s preostalom koncesijom od samo šest godina.
Bilanca solidna, ali kapaciteti zastarjeli Nova tvrtka preuzela je oko 400 radnika i, zahvaljujući ugovorenim poslovima, zasad pokriva tekuće obveze bez duga, osim spomenute državne pozajmice. No pogoni, strojevi i dizalice desetljećima se nisu temeljito obnavljali, pa za ozbiljniji tržišni iskorak nema prostora bez znatnih ulaganja.
Trenutačno je brodogradilište angažirano kao glavni podizvođač za MKM Yachts, koji za australsku Scenic grupu u Rijeci gradi luksuzni polarni kruzer. U radioničkim kuloarima spominje se da Scenic, ohrabren činjenicom da „3. maj 1905” nema naslijeđenih gubitaka, razmatra nadogradnju svojeg potkoncesijskog statusa vlasničkim udjelom. Iz MKM Yachtsa zasad ne komentiraju tu mogućnost.
Potencijalnih interesa navodno ima i među inozemnim tvrtkama uključenima u program gradnje korveta za Hrvatsku ratnu mornaricu, kao i u šibenskoj Iskri, koja priznaje da prati situaciju, ali će konačnu odluku temeljiti na državnim uvjetima.
Pitanje cijene spašavanja Koliko je sanacija riječkog brodogradilišta od 2019. do danas stajala državu i vjerovnike, trebalo bi se precizirati 9. rujna na prvom stečajnom ročištu starog društva „3. maj”. Taj će podatak, uz uvjete natječaja i trajanje koncesije, vjerojatno odrediti koliko će nova „velika, kompleksna i zapuštena udavača” biti privlačna potencijalnim kupcima.