Hrvatski potrošači su za ovogodišnji Crni petak 28. studenoga, prema podacima Državnog zavoda za statistiku, potrošili više od 106,8 milijuna eura, što je rast od 5,5 % u odnosu na lanjski „shopping holiday”.
Ekonomist i prodajni savjetnik Emil Pavić, potpredsjednik Centra za javne politike i ekonomske analize, upozorava da se iza brojki krije dublji kulturni obrazac: „Koristimo samo 20 posto onog što imamo u svakodnevnom životu, no svejedno gomilamo stvari.”
Pavić ističe da Crni petak funkcionira kao trijumf marketinga, reklame i propagande: potrošači stječu dojam da je ponuda neodoljiva, pa kupuju i ono što im realno ne treba. Fenomen se, smatra, savršeno uklapa u logiku suvremenog kapitalizma gdje je konzumerizam postao konstitutivan dio društvene strukture.
Rast potrošnje ususret blagdanskoj sezoni, kaže Pavić, potvrđuje kako se „kult kupovine” sve teže zaobilazi, premda većina kupljenih stvari ubrzo završava zaboravljena na policama ili digitalnim popisima. Ekonomist zaključuje da će, bez promjene navika i kritičkog odnosa prema oglašivačkim strategijama, trend rasta potrošnje i gomilanja vjerojatno potrajati i u godinama koje dolaze.