Hrvatica koja živi u Njemačkoj Marija Marčetić zaprepastila se kada je ovih dana u poštanskom sandučiću pronašla službenu opomenu odvjetničkog ureda iz Pule. Dopis je tražio da podmiri „neplaćenu” kaznu za parkiranje u Ninu, premda je iznos podmirila gotovinom još tijekom ljetovanja 2019. godine.
„Tijekom ljeta proveli smo nekoliko tjedana u Vrsima kod Nina. Tada smo dobili kaznu za parkiranje. Kaznu smo ubrzo platili gotovinom, na pošti u Ninu”, prisjeća se Marčetić.
Četiri godine poslije uslijedila je opomena iza koje stoji odvjetnički ured Marka Kuzmanovića, navodno u ime Grada Nina. Kada je Marija nazvala ured, dobila je odgovor: „Niste jedini, i drugi su dobili takva pisma.”
Srećom, sačuvala je uplatnicu pa je mogla dokazati da je dug već podmiren. „Ako ljudi iz iseljeništva ili turisti nakon četiri ili pet godina dobiju opomenu za nešto što su uredno platili, a više nemaju potvrdu, bit će prisiljeni platiti drugi put, čak i ako su u pravu. To je nepravedno i sramotno”, naglašava.
Problem gotovinskih uplata
U Hrvatskoj se komunalne kazne često plaćaju gotovinski, što otvara prostor za administrativne pogreške i nepravodobno evidentiranje uplata. Kada podaci ne završe u sustavu, „oživljene” kazne mogu se pojaviti godinama kasnije i pogoditi posebno turiste ili iseljenike koji rijetko prate domaću poštu.
Savjeti za zaštitu
Marija je iz svog iskustva izdvojila tri osnovna koraka:
- Čuvajte sve potvrde o plaćenim kaznama – najbolje ih odmah fotografirati ili skenirati.
- Ako stigne opomena, prvo provjerite arhivu i ne plaćajte dok ne utvrdite činjenično stanje.
- Ostanite oprezni i ne pristajte na naplatu bez provjere, čak i kada dopis izgleda službeno.
Slučaj Marije Marčetić potiče pitanja o odgovornosti komunalnih službi i odvjetničkih ureda koje zastupaju lokalne vlasti. „Platiti nešto jednom, a onda ponovno nakon četiri godine, to nije pravna sigurnost. Nije ni poštenje”, zaključuje ona, nadajući se da će njezina priča upozoriti druge da bolje arhiviraju svoje uplatnice i zaštite se od dvostruke naplate.