Na ulazu u glasoviti Essen Motor Show, između blještavih sportskih automobila i tuniranih karoserija, posjetitelje dočekuje neobičan eksponat: moderno borbeno vozilo Bundeswehra. Njemačka vojska na tom sajmu promidžbom vojne opreme pokušava privući novu generaciju vojnika – zadatak koji nikad nije bio urgentniji.
• Cilj: oko 80 000 novih profesionalnih vojnika i znatan rast pričuvnog sastava u sljedećih deset godina. • Motiv: dramatično promijenjena sigurnosna slika Europe nakon ruske agresije na Ukrajinu. • Novi propisi: od 1. siječnja svi 18-godišnji mladići bit će dužni pismeno navesti jesu li spremni na služenje; država će ih potom pozivati na procjene i zdravstvene preglede.
Promjena mentaliteta Njemačka, čije je društvo desetljećima gajilo izrazit pacifizam, sada nastoji preokrenuti javno mnijenje. Vojni vrh naglašava da „vrijeme zahtijeva novu ozbiljnost” te najavljuje bolje plaće, pogodnosti i jasnije karijerne putanje kako bi služenje učinio privlačnijim.
Mladi kandidati Na vojnom štandu u Essenu mnogi su se zadržavali oko simulacija i oružja, raspitujući se o tehnici, plaći i mogućnostima obrazovanja. Nekolicina je priznala da ih je rat u Ukrajini natjerao na razmišljanje: sigurnost, kažu, više nije apstraktno pitanje nego svakodnevna briga.
Organizatori sajamske kampanje tvrde da je teren važan koliko i internetski oglasi: izravan susret s ljudima i opremom, vjeruju, srušit će predrasude nastale u godinama kad se „vojska promatrala kao relikt”.
Korak dalje Već od siječnja Bundeswehr počinje slati prve pozive na procjenu spremnosti. Ministarstvo obrane ponavlja da služenje ostaje dobrovoljno, ali i poručuje: „tko kaže da je spreman, trebao bi biti spreman zaista stati u redove”. Njihov plan nalaže da se sustav obuke, logistike i smještaja širi usporedo sa širenjem ljudstva.
Hoće li nova kampanja nadoknaditi kadrovski manjak, tek će se vidjeti. No jedno je sigurno: pacifizam koji je dominirao u poslijeratnoj Njemačkoj dobiva sve čvršću protutežu u realnosti ratom potresene Europe.