Bruxellesko središnje šetalište Le Piétonnier, dugačko 650 metara i omiljeno okupljalište turista i građana, od sljedeće bi godine moglo postati gotovo potpuno oslobođeno dvokotača. Prema prijedlogu gradske uprave, bicikli i električni romobili smjet će ondje voziti samo između 4 i 11 sati ujutro; u ostalim terminima vozači će morati sići s vozila i gurati ga ili riskirati novčanu kaznu.
„U praksi se ograničenje brzine od 6 km/h uglavnom ne poštuje, što dovodi do sukoba”, tvrdi Anaïs Maes, gradska savjetnica zadužena za urbanizam i mobilnost. Dodaje da se stariji prolaznici, roditelji s djecom i osobe smanjene pokretljivosti često žale da se ne osjećaju sigurno.
Organizacije za sigurnost biciklista i prometa plan smatraju promašenim. U otvorenom pismu dvanaest udruga zabranu naziva „opasnom i apsurdnom”, upozoravajući da predložena obilazna trasa – tri paralelne ulice prometne automobilima, autobusima i turističkim autobusima – krije brojna mrtva kuta i vozače koji krše zabranu pretjecanja biciklista.
Bernards Heymans iz pokreta Heroes for Zero poručuje kako je alternativni pravac „neugodan, a za djecu i opasan”. „Ako se Piétonnier zatvori, trebamo drugu rutu u potpunosti sigurnu za bicikliste; tada ćemo je svi rado koristiti”, kaže.
Maes odbacuje ideju posebne biciklističke trake unutar same pješačke zone: „Kad svaki način prijevoza dobije svoj prostor, biciklisti voze brže i opet nastaju sukobi.” Ističe da gradske službe još pregovaraju o točnom datumu stupanja mjere na snagu te nastoje pronaći „rješenje koje neće stvoriti još veći problem”.
Pješačka zona nastala je 2015. proširenjem dotadašnjeg prostora bez automobila oko burze, što je donijelo više zelene površine, terasa i događanja. No njezin uspjeh – svakodnevne mase šetača, turista i prodavača – sada se okreće protiv biciklista poput Danielle Peeters, koja kaže da će zabrana biti „pomalo radikalna”, i kurira Aleksa iz Ukrajine, kojemu će otežati preuzimanje dostava.
Hoće li Bruxelles uspjeti pomiriti sigurnost pješaka s održivom mobilnošću, ovisit će o tome može li grad osmisliti sigurnu alternativu za sve na dva kotača prije nego što zabrana postane stvarnost.