U Hrvatskoj je 2024. prvi put registrirano gotovo dva milijuna osobnih automobila – točnije 1 987 156 – što je 4,3 % više nego godinu ranije, pokazuju najnoviji podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS). Ukupan broj svih cestovnih vozila popeo se na 2 663 874.
Istodobno, rađa se sve manje djece. Broj novorođenčadi pao je s 35 845 u 2020. na 32 069 u 2024.. Hrvatska danas ima tek oko 550–560 tisuća stanovnika mlađih od 14 godina, odnosno 14,3 % ukupne populacije od 3 871 833 ljudi – znatno manje od broja osobnih automobila.
Trend starijeg stanovništva i sve prometnije cestovne mreže potvrđuju i prethodne godine: 2020. bilo je registrirano 1 746 285 osobnih vozila, a 2022. njih 1 840 767.
Demograf Ivo Turk u ovim brojkama vidi presjek suvremenog hrvatskog stila života. Prema njegovu tumačenju, žene sve češće prvo rađaju u tridesetima, dok je rađanje u dvadesetima „rijetkost”, što demografsku politiku stavlja pred nove izazove.
„Na primjer, skraćeno radno vrijeme, rad od kuće ako je moguć ili posao što bliže domu kad poslodavac ima mogućnost ponuditi takvu opciju”, predlaže Turk kao mjere koje bi mogle olakšati roditeljstvo.
Ipak, smatra da povratak na nekadašnju razinu fertiliteta nije izgledan bez doprinosa doseljenih obitelji. Vjeruje i da ni fleksibilniji radni uvjeti ne bi smanjili ljubav Hrvata prema automobilima: s rastom životnog standarda, kaže, flota na cestama i dalje će bujati.
Ekonomist Velimir Šonje rast broja registriranih vozila povezuje upravo s poboljšanjem životnog standarda. U posljednjih petnaest godina zaposlenost je porasla za oko 200 tisuća radnika, a sve više kućanstava danas si može priuštiti drugi automobil, najčešće rabljeni.
Tako Hrvatska ulazi u paradoksalnu situaciju: cestama dominiraju limeni ljubimci, dok se broj dječjih kolica iz godine u godinu smanjuje. Demografi upozoravaju da je vrijeme za prilagodbu populacijskih politika, ali i prometnih strategija koje bi mogle spriječiti potpunu blokadu gradova – ako se već ne može zaustaviti demografsko starenje, barem bi se moglo usporiti rast prometnih gužvi.