Europska komisija izrekla je Googleu novčanu kaznu od 2,95 milijardi eura nakon što je utvrdila da je tvrtka zloupotrijebila svoj dominantni položaj u ekosustavu internetskog oglašavanja.
Prema zaključku istrage pokrenute u lipnju 2021., Google je u lancu tehnologija za prikazivačko oglašavanje sustavno „favorizirao vlastite usluge” i time stavio rivale, izdavače i oglašivače u nepovoljan položaj. Bruxelles je zato naložio prekid takvih praksi te mjere koje će spriječiti „sukob interesa” unutar oglasnog lanca.
Kazna je četvrta po redu koju je Europska unija izrekla američkom tehnološkom divu u posljednjem desetljeću, ali i korak natrag u odnosu na ranije najave mogućeg prisilnog rasprodavanja dijelova oglašivačkog biznisa. Visoki dužnosnici Komisije ranije su tvrdili da same novčane kazne i obveze prilagodbe poslovanja nisu bile dovoljne kako bi se trajno spriječilo ponavljanje nepravilnosti.
Google će odluku osporiti. Globalna čelnica za regulatorne poslove Lee-Anne Mulholland poručila je da je Komisija „nametnula neopravdanu kaznu i zatražila promjene koje će tisućama europskih tvrtki otežati zaradu”. Dodala je kako „u pružanju usluga kupcima i prodavateljima oglasa nema ničeg protutržišnog te da je danas više alternativnih rješenja nego ikad prije”.
Iako je visina izrečene kazne među najvećima u povijesti EU-ovih antimonopolskih postupaka, Bruxelles se ovoga puta zaustavio na financijskoj sankciji i korektivnim mjerama, izbjegavši rasprodaju imovine koju je javno razmatrao prije dvije godine. Odluka dolazi u trenutku pojačanih transatlantskih napetosti oko trgovine i regulacije tehnologije, ali i tijekom sve žešće rasprave o tome kako obuzdati moć globalnih digitalnih platformi.
Google sada mora Europskoj komisiji u zadanom roku predstaviti plan usklađenja, a kazna će, ne uspije li žalba, završiti u proračunu Unije.