BERLIN – Državno odvjetništvo u Berlinu podiglo je optužnicu protiv bivšeg njemačkog ministra prometa Andreasa Scheuera zbog, kako tvrde, namjernog lažnog svjedočenja pred Bundestagom. Scheuer je 2020. pred parlamentarnim odborom umanjio svoju ulogu u kontroverznom projektu uvođenja cestarine za strane vozače, planu koji je godinama gurala njegova Kršćansko-socijalna unija (CSU).
• Propali plan cestarine Još u 2010-ima CSU je tražio naplatu korištenja njemačkih autocesta stranim vozačima, uz porezno rasterećenje domaćih građana. No Sud Europske unije je 2019., nakon tužbe Austrije, presudio da je mjera diskriminatorna, čime je projekt srušen prije nego što je zaživio.
• Račun od 240 milijuna eura Prije presude ministarstvo je, uz Scheuerov pritisak, sklopilo ugovore s konzorcijem zaduženim za tehničku provedbu sustava naplate. Izvođači tvrde da su nudili odgodu potpisa dok ne stigne pravna potvrda, no Scheuer je navodno insistirao na hitnosti. Kada je sud oborio cestarinu, Njemačka je ostala s obvezom isplate više od 240 milijuna eura odštete.
• Teret lažnog iskaza Tužitelji sada tvrde da je Scheuer lagao kada je na saslušanju rekao da nije znao za ponudu izvođača da se pričeka s potpisom. Ako bude proglašen krivim, prijeti mu kazna zatvora od tri mjeseca do pet godina.
• Obrana i politički odjek U pisanoj izjavi Scheuer je optužbe nazvao „politički motiviranima” i „neutemeljenima”. Iako je s čelnih pozicija povučen još 2024., njegov mandat (2018.–2021.) ostao je obilježen ovom aferom. Stranka CSU tvrdila je da cestarina samo izjednačava troškove koje njemački vozači plaćaju u inozemstvu, dok su stručnjaci – pa i iz samog ministarstva – upozoravali da je model koji domaće vozače kompenzira poreznim olakšicama pravno upitan.
Scheuerov nasljednik, liberalni ministar Volker Wissing, 2023. je naručio pravnu analizu koja je zaključila da se bivšeg ministra ne može kazneno goniti zbog ugovornih penala. Međutim, nova optužnica za lažno svjedočenje otvara mu dodatni pravosudni front i prijeti da ponovno potakne raspravu o političkoj odgovornosti za jedan od najskupljih promašaja njemačke prometne politike.