Bivši češki premijer Andrej Babiš i njegova nacionalistička stranka ANO predvode predizborne ankete s oko 30 % podrške uoči parlamentarnih izbora zakazanih za 3. i 4. listopada. Iako su gotovo sve ostale veće stranke već najavile da neće ulaziti u koaliciju s njim, 71-godišnji tajkun i političar ponovno je u središtu pozornosti – zajedno sa svojim golemim prehrambeno-poljoprivrednim carstvom Agrofert.
Konglomerat koji pokriva cijeli lanac hrane
Agrofert okuplja više od 220 tvrtki i prisutan je u svim karikama opskrbnog lanca: Vodňanská drůbež dominira tržištem peradi, Lovochemie gnojivima, Penam pekarskim proizvodima, a Olma svježim mliječnim asortimanom. Upravo ta sveprisutnost potaknula je prozivke zbog sukoba interesa dok je Babiš bio na čelu vlade (2017.–2021.).
Tada su na ključne regulatorne funkcije dolazile osobe povezane s koncernom – primjerice nekadašnji direktor Lovochemie Richard Brabec postao je ministar okoliša. Europski parlament upozoravao je na potencijalni sukob interesa, a češki sudovi su ove godine presudili da se dijelovi javnih potpora dodijeljenih Agrofertu moraju vratiti državi.
Agrofert sve optužbe odbacuje uz tvrdnju da „ove izjave nemaju racionalnu osnovu” te da politički protivnici žele narušiti ugled tvrtke pred izbore.
Simboličan bojkot
Već 2013., kad je Babiš postao ministar financija, krenuli su pozivi na bojkot njegovih proizvoda. Aktivisti su razvili aplikacije poput Bez Andreje koje kupcima otkrivaju pripadnost proizvoda Agrofertu.
„I try not to buy Agrofert’s products”, kaže učiteljica Ingrid iz Ostrave. „Because of Babiš, I have stopped buying certain products, such as Míša cottage cheese popsicles and Pierot yogurt.”
No bojkot se pokazao uglavnom simboličnim. „Its products dominate supermarket shelves, often under different labels”, objašnjava Štěpán Svoboda iz građanske inicijative Milijun trenutaka za demokraciju. Dodaje da je nakon izbora 2021. „hitnost masovnih prosvjeda splasnula”.
Iz samog koncerna poručuju da ne raspolažu podacima o padu prodaje: tradicionalne češke marke, tvrde, kupci poznaju i vole, a dvije trećine prihoda ionako stiže iz inozemstva jer Agrofert posluje u više od 20 zemalja.
Strah od još veće moći
Češki eurozastupnik Tomáš Zdechovský podsjeća da suradnja njegove stranke s ANO-om nije bila laka. „ANO under Babiš tended to prioritise decisions that aligned with his business interests or strengthened his political power”, upozorava. Smatra da bi nova Babiševa pobjeda dodatno ojačala njegov utjecaj u agro-sektoru i „mogla narušiti poštenu tržišnu utakmicu unutar Europske unije”.
Iz Agroferta, pak, poručuju da je njihova trenutna strategija „konsolidacija” postojećih ulaganja, osobito u proizvodnju gnojiva i poljoprivredu, ali ostaju „otvoreni za nove akvizicije u srednjoj i južnoj Europi, ponajprije u segmentima poljoprivrede i prehrambene industrije”.
Što god birači odluče, jedno je jasno: ni pozivi na bojkot ni političke prepirke zasad nisu ozbiljnije naštetili kompaniji koja hrani milijune Čeha – i šire.