Prodaja električnih vozila u Sjedinjenim Državama doživjela je neuobičajen ljetni skok – ali analitičari upozoravaju da je riječ o kratkotrajnom efektu izazvanom ukidanjem saveznog poreznog poticaja od 7 500 dolara.
JD Power procjenjuje da će električni modeli u kolovozu dosegnuti rekordnih 12,8 % svih novih osobnih vozila, što je 3,2 postotna boda više nego lani u isto vrijeme. „There’s a rush”, kaže Tyson Jominy, viši potpredsjednik za podatke i analitiku te tvrtke.
Glavni razlog navale jest Zakon „One Big Beautiful Bill” koji je predsjednik Donald Trump potpisao 4. srpnja. Tim se propisom ukida federalna olakšica za kupnju električnih vozila; posljednji dan za potpisivanje ugovora i uplatu akontacije je 30. rujna. Porezna uprava prošlog je tjedna pojasnila da vozilo ne mora fizički stići kupcu prije tog roka – dovoljno je zaključiti kupoprodajni ugovor.
Analitičari, međutim, očekuju nagli pad potražnje čim poticaj nestane. „It’s very likely that we’ll see the ‘payback effect’ at the end of this year, and maybe into 2026”, prognozira Jominy.
Hoće li se prodaja strmoglaviti ovisi o taktikama proizvođača i trgovaca. Tvornice mogu zadržati niže cijene, a saloni bi mogli nastaviti s agresivnim popustima kako bi raščistili zalihe, osobito dok na vozila proizvedena u Meksiku i Kanadi i dalje vrijedi 25-postotna carina.
Unatoč trenutačnom uzletu, SAD zaostaje za svijetom: međunarodna Agencija za energiju predviđa da će ove godine više od četvrtine globalne prodaje novih automobila otpasti na električne, dok je američki udio oko 8 %. „We are still bullish on the long-term future of EV sales in the US”, poručuje Mark Schirmer iz Cox Automotive i dodaje: „EVs are simply better vehicles.”
Za američke proizvođače izazov je dvostruk: zadovoljiti tromo domaće tržište, a istodobno držati korak s europskim, azijskim – ponajprije kineskim – konkurentima. „The threat is really to US automakers’ international competitiveness”, upozorava Sean Tucker iz Kelley Blue Booka.