Nitko ne voli neugodno poskakivanje po rupama niti troškove popravka amortizera. Prema nedavno objavljenoj studiji u časopisu ACS Sustainable Chemistry & Engineering, tim znanstvenika predlaže rješenje koje bi moglo znatno produljiti vijek trajanja kolnika: umjesto naftnog bitumena, u asfalt bi se umiješalo vezivo dobiveno iz algi.
Bitumen, teška frakcija sirove nafte, standardno služi kao elastični „lijepak” koji povezuje kamenje i pijesak u asfaltnoj smjesi. No pri niskim temperaturama postaje krhak, pa pod teretom vozila puca i stvara mrežu pukotina koje s vremenom prerastaju u rupe.
Novo biorazgradivo vezivo na bazi algi, tvrde autori istraživanja, pokazalo je bolju otpornost na ekstremne temperature te veću fleksibilnost pri stalnom opterećenju. Time bi se, zaključuju, smanjila vjerojatnost nastanka oštećenja i potreba za skupim sanacijama.
Osim tehničkih prednosti, zamjena naftne komponente bi, ističu znanstvenici, smanjila i ugljični otisak cestogradnje. Sljedeći korak je testiranje u realnim uvjetima prometa kako bi se potvrdilo da laboratorijski rezultati stoje i na terenu.
Ako se pokaže uspješnim, asfalt „začinjen” algama mogao bi postati ključan saveznik gradova koji se svake zime i ljeta bore s istim problemom – rupama koje se ponovno otvaraju čim se završi posljednji sloj crnog, naftom vezanog asfalta.