Kupci rabljenih automobila često se nađu pred dilemom – odabrati motor sa zupčastim remenom ili onaj s lancem. Oba sustava imaju zadatak sinkronizirati rad radilice i bregaste osovine, no troškovi i rizici kvarova razlikuju se znatno.
Tehnička pravila
Prema riječima HAK-ova tehničkog savjetnika Marina Morave, „svakako je bitno prilikom kupovine rabljenog vozila se informirati kada je interval zamjene zupčastog remena ili lanca”. Nepravodobna zamjena može dovesti do pucanja pogonskog elementa, što često rezultira oštećenjem ventila, klipnjača pa čak i potpunim uništenjem motora.
Lanac – dugovječan, ali skup za popravak
• Proizvođači uglavnom ne propisuju točan interval izmjene; lanac bi trebao potrajati cijeli vijek motora. • U praksi se kvarovi znaju pojaviti već na 120 000 – 200 000 km, posebice kod novijih, „olakšanih” lanaca. • Zamjena obično zahtijeva vađenje motora i može biti i trostruko skuplja od izmjene remena.
Remen – češće se mijenja, ali jeftiniji
• Interval zamjene proizvođači definiraju vremenski (5 – 10 godina) i prema kilometraži (60 000 – 240 000 km). • Redovita izmjena oko 200 000 km ili svakih deset godina statistički je jeftinije i pouzdanije rješenje od lanca sklonog pucanju.
Vrijeme je novac
Ako do kvara ipak dođe, popravak može potrajati od dva do šest tjedana, ovisno o dostupnosti dijelova. Zato stručnjaci savjetuju provjeru servisne dokumentacije prije potpisivanja kupoprodajnog ugovora i, po potrebi, preventivnu zamjenu pogonskog sklopa.
Zaključak
Lanac na papiru nudi dugovječnost bez planiranih servisa, dok remen traži redovitu, ali predvidljivu izmjenu. Tko želi izbjeći potencijalno skupe i dugotrajne popravke, sigurniju računicu često će naći u motoru sa zupčastim remenom – pod uvjetom da se poštuju preporuke proizvođača i rokovi održavanja.