Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić našao se pod žestokim kritikama nakon što je u subotu svečano otvorio 19,5 kilometara dugu dionicu autoceste između Čačka i Požege premda radovi još nisu u potpunosti završeni, a trasa nema uporabnu dozvolu.
Dionica, kojom su prva vozila krenula već dan poslije podne, skraćuje putovanje od Beograda prema zapadnoj Srbiji i turističkom središtu Zlatiboru. Cestarina se zasad ne naplaćuje.
Težak teren – 35 mostova i tri tunela
Cesta prolazi kroz izrazito zahtjevno brdsko područje. Na manje od trećine trase izgrađeno je 35 mostova ukupne duljine 5 196 metara, niz nadvožnjaka te tri tunela, među njima Munjino brdo i Laz – najdulji tuneli na srpskim autocestama. Ukupna vrijednost ugovora za cijeli pravac od 30,96 kilometara iznosi 450 milijuna eura. Investitor je državna tvrtka „Putevi Srbije“, a glavni izvođač kineski „China Communications Construction Company“.
Uredba umjesto dozvole
Unatoč upozorenjima stručnjaka da se žuri, Vlada Srbije prošli je tjedan posebnom uredbom privremeno suspendirala Pravilnik o sigurnosti tunela kako bi omogućila otvaranje prometnice bez uporabne dozvole. Vučić i direktor „Puteva Srbije” Zoran Drobnjak tvrde da je sve „sigurno” i „urađeno prema pravilima i propisima“.
Struka, međutim, upozorava na potencijalna klizišta koja bi mogla ugroziti tunel Munjino brdo, čije cijevi dugačke gotovo 2,75 kilometara spadaju među najkritičnije točke trase.
Osjetljiva javnost nakon tragedije u Novom Sadu
Ceremonija dolazi u razdoblju pojačanog nepovjerenja javnosti prema institucijama. Prosvjedi potaknuti prošlogodišnjom tragedijom u Novom Sadu, gdje je urušavanje nadstrešnice na novoobnovljenom kolodvoru usmrtilo 16 ljudi, i dalje traju. Istraga te nesreće fokusirala se na moguće koruptivne veze vlasti s izvođačima radova, što dodatno pojačava osjetljivost građana na sigurnost novih infrastrukturnih projekata.
Kritičari stoga ocjenjuju da je Vučićevo forsiranje otvaranja autoceste politički potez koji zanemaruje sigurnosne standarde, dok vlasti naglašavaju ekonomske koristi i veće povezivanje zapadne Srbije s ostatkom zemlje.