Završetkom pet kilometara dionice autoceste A5 od Belog Manastira do mađarske granice Hrvatska je zaključila svoj dio paneuropskog koridora 5C.
Dok se čeka izgradnja preostalih 200 kilometara kroz Bosnu i Hercegovinu, vozači iz Slavonije i Baranje prema Budimpešti sada mogu stići za oko dva sata, izbjegavajući lokalne ceste. No za prelazak u Mađarsku novi kolnik ne znači i besplatnu vožnju.
Mađarska na gotovo svim autocestama naplaćuje cestarinu putem elektroničke vinjete uvedene još 2008. godine. Sustav je strog: kazne se kreću od 18 750 do 74 970 forinti (otprilike 48 – 190 eura), ovisno o duljini vožnje i vrsti vozila.
Kategorije vozila:
• D1 – osobni automobili do 3,5 t i do sedam sjedala
• D1M – motocikli
• D2 – vozila s više od sedam sjedala ili kombiji do 3,5 t
• prikolice za D1 i D2
Teža vozila koriste poseban kilometarski sustav HU-GO.
Cijene za D1 i D1M kreću se od oko 7 eura (dnevna), 8,5 eura (desetodnevna) do 150 eura (godišnja). Vinjete za D2 i teže kategorije skuplje su 50 – 100 %. Dostupne su nacionalne i regionalne varijante.
Gdje kupiti vinjetu?
• službeni portal ematrica.nemzetiutdij.hu
• specijalizirane internetske platforme
• mađarske benzinske postaje, osobito uz granicu
Prodajnih mjesta u Hrvatskoj nema – INA i Petrol to su potvrdili – pa je vinjetu potrebno kupiti prije ulaska na naplatnu dionicu. Zakon dopušta samo 60-minutnu odgodu plaćanja: u slučaju da cestu napustite unutar sat vremena, kazna se formalno ne bi trebala naplatiti, no to se pravo, prema neslužbenim tumačenjima, može iskoristiti samo jednom godišnje.
Hrvatskih pet kilometara do granice za sada je izvan naplate. Ministar prometa Oleg Butković najavio je da će tako ostati do uvođenja novog, beskontaktnog modela cestarine, najranije 2027. godine. Unatoč tome, stručnjaci savjetuju da se mađarski sustav ne testira „u hodu” jer alternativna, državna cesta od Belog Manastira do Mohača traje tek tridesetak minuta i ne nosi rizik skupih kazni.