Washington – Administracija bivšeg američkog predsjednika Donalda Trumpa objavila je da Ministarstvo prometa povlači 4 milijarde dolara saveznih sredstava namijenjenih izgradnji kalifornijske brze željeznice čija je ruta trebala povezati San Francisco i Los Angeles.
Resorno ministarstvo priopćilo je da „ne vidi izvediv put naprijed” za projekt te razmatra i vraćanje dodatnih federalnih sredstava. Savezna željeznička uprava u nedavnom je, 315 stranica dugom, izvješću navela niz propusta: probijene rokove, rastuće troškove i upitne projekcije broja putnika.
Najveći kamen spoticanja trenutačno je neosigurano dodatno financiranje od 7 milijardi dolara nužno za prvih 275 kilometara pruge između Merceda i Bakersfielda. Cjelokupni sustav zamišljen je kao mreža duga 1 287 kilometara s brzinama do 350 km/h, u prvoj fazi između San Francisca i Los Angelesa/Anaheima, a zatim prema Sacramentu i San Diegu.
Kalifornijska Uprava za brzu željeznicu odbacuje ocjene Washingtona kao „pogrešne i promašene” te podsjeća da prijedlog proračuna guvernera Gavina Newsoma predviđa najmanje milijardu dolara godišnje u iduća dva desetljeća – dovoljno, tvrde, za dovršetak početnog segmenta. Trenutačno su građevinski radovi aktivni na 190 kilometara središnje kalifornijske doline.
Sukob se dodatno zaoštrio zbog oštrih riječi dužnosnika. Ministar prometa Sean Duffy projekt je nazvao „definicijom vladine nesposobnosti i moguće korupcije”, dok mu je Newsom preko društvenih mreža uzvratio: „Savjete neću tražiti od tipa koji ne može održati zrakoplove u zraku.”
Građani Kalifornije 2008. su na referendumu odobrili 10 milijardi dolara obveznica za brzu željeznicu, no troškovi su od tada eksplodirali. Inicijalno je cijela dionica San Francisco – Los Angeles trebala biti gotova 2020. uz procijenjenih 33 milijarde dolara; danas se procjene kreću između 89 i 128 milijardi.
Trumpova je administracija još 2019. povukla 929 milijuna dolara dotad obećanih sredstava, a tadašnji predsjednik projekt je nazvao „katastrofom”. Njegov nasljednik Joe Biden tu je tranšu vratio 2021., no današnja odluka oduzima daleko veći iznos i ponovno dovodi u pitanje budućnost najvećeg željezničkog projekta u Sjedinjenim Državama.