Planirana brza cesta koja bi spojila autocestu A1 kod Biska s granicom Bosne i Hercegovine zapela je na prvoj prepreci – povijesti.
Marijo Kozina, dugogodišnji volonter i čuvar baštine cetinskoga kraja, tvrdi da se dio trase predviđa kroz Osoje, južno od naselja Velić, područje koje opisuje kao „kompaktni kasnoantički, možda i prapovijesni kompleks” od oko 400 hektara.
„Budućnost se gradi na povijesti, ne obrnuto”, poručuje Kozina, zabrinut da bi teška mehanizacija „nepovratno uništila povijesni kontinuitet cijelog krajolika”.
On je, kaže, o svemu izvijestio Konzervatorski odjel, Ministarstvo kulture, Hrvatske ceste, Grad Trilj i Splitsko-dalmatinsku županiju. Unatoč tomu, na digitalnim kartama Državne geodetske uprave već je ucrtana trasa, a procedura za lokacijsku dozvolu je u tijeku.
Dodatnu sumnju potiče činjenica da se u županijskim prostornim planovima pojavljuju dvije gotovo paralelne varijante: duža koja zaobilazi naselje Velić u luku i kraća koja preko Kamešnice vodi gotovo ravno prema granici. Obje počinju kod čvorišta Čaporice, odnosno naplatne postaje Bisko, i završavaju na istom odredištu, što Kozina ocjenjuje „nerazumljivim i sumnjivim”.
Aktivist podsjeća na loša iskustva iz doline Neretve, gdje je cesta, kako kaže, zauvijek oštetila vrijedan arheološki lokalitet. „Da bismo izbjegli ponavljanje takvog scenarija, moramo pravodobno djelovati”, apelira i dodaje da Osoje i okolni predjeli predstavljaju „veliku nacionalnu baštinu RH” koja bi, ako se zaštiti i valorizira, mogla donijeti korist cijeloj zajednici.
U Hrvatskoj cestama zasad ne otkrivaju konačnu trasu, ali nastavljaju skupljati dokumentaciju za lokacijsku dozvolu. Lokalna javnost, potaknuta Kozininim upozorenjima, traži transparentnu raspravu i rješenje koje će spojiti prometne potrebe s očuvanjem kulturnog blaga.